torsdag 26. juli 2012

Litt info før Ungarns GP

Hungagoring_skiltUngarns Grand Prix på Hungaroring er det siste løpet før F1 tar en lang sommerferie. Det neste løpet blir Belgias GP på Spa den 2. september.

I fjor var det Jenson Button som vant på en fuktig og småglatt Hungaroring, og slik værmeldingen i skrivende stund ser ut kan det godt hende at det blir litt nedbør i år også. Det er varslet temperaturer rundt 27-28 grader hele helga - men med tordenbyger av og til. Med litt (u)flaks kan det derfor godt hende at regndekkene må tas i bruk denne søndagen også.

Pirelli
Pirellis valg av tørrværsdekk til Ungarns GP er Soft (gulmerket) og Medium (hvitmerket). Dette er syvende gang denne kombinasjonen blir brukt i år. I fjor var det Soft og Supersoft som ble brukt i Ungarn, så årets valg kom litt overraskende på mange – ikke minst på de teamene som ville tjent på å kjøre med Supersoft.

Pirelli har uttalt at de har valgt Medium fordi det fungerer bedre enn Soft-dekket ved lavere temperaturer. Men samtidig er jo valget en fordel for de teamene som har biler som fungerer best på Medium, så det kan jo hende det har foregått litt lobbyvirksomhet før beslutningen ble tatt.

Banedata
Hungaroring er kort, bare 4,381 kilometer, og løpet går derfor over hele 70 runder (306,630 kilometer). Det er tett mellom svingene, og noen har beskrevet banen “…som Monaco, men med større avkjøringssoner”. Gjennomsnittshastigheten er da også bare 196 km/t - lavest av alle permanente baner på kalenderen.

Toppfarten er 301 km/t med DRS aktivert, og 291 km/t uten.

Tidstapet for et pitstopp er 15 sekunder, og totaltiden for et pitstopp er ca. 19 sekunder.

Hungaroring er sjelden i bruk, og asfalten er derfor svært støvete og skitten i starten av F1-helga. Dette betyr at festet blir vesentlig mye bedre etter hvert som banen brukes, og at tidene som settes på fredagstreningen ikke er spesielt mye å bry seg om.

DRS
DRS-sonen på Hungaroring vil også i år bli på start- og mållangsiden. Med bare en rettstrekke å velge i er dette ganske logisk. Deteksjonspunktet blir rett før den siste svingen ut på rettstrekka.

Det har aldri vært enkelt å kjøre forbi på denne banen, men i fjorårets løp ble det faktisk registrert 56 “ekte” forbikjøringer. Sammenlignet med syv i 2009 og åtte i 2010 var jo dette en formidabel forbedring, men en del av forbikjøringene i fjor kom nok mens banen var våt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar