torsdag 5. juli 2012

Før Englands Grand Prix

f12011silverstone Så er det igjen klart for Englands GP på Silverstone.

Hittil i år har vi sett at de fleste løpene er blitt avgjort av dekkvalg og strategier, og dersom værvarslene slår til kan dette bli enda et uforutsigbart og spennende løp.

Været i England er vanskelig å spå, men i øyeblikket er det kaldt og vått. Til helga er det varslet lette regnbyger og temperaturer mellom 15 og 18 grader.

Pirelli
Pirelli kommer med Soft og Hard til Silverstone, de samme blandingene som ble brukt i Barcelona. Beregningene går ut på at soft-dekket vil være ett sekund raskere enn det harde i kvalifiseringen, og 0,7 sekunder raskere i løpet.

Holder det kjølige været seg tror Pirelli at det blir to stopp på søndag, men blir det varmere kan det bli tre stopp for toppteamene. Men blir det regn får vi selvsagt en helt annen situasjon.

Banedata
Silverstone er 5,89 kilometer lang, og løpet går over 52 runder (306,198 km). Banen er bygget på en flyplass fra krigens dager, og har 18 svinger. Dette er en bane med høy snitthastighet, raske svinger og liten slitasje på bremsene.

Topphastigheten er 311 km/t med DRS – 301 km/t uten.

Tidstapet for et pitstopp er 15 sekunder, og totaltiden for et pitstopp er 19 sekunder. Dette er litt mer enn i fjor, på grunn av at pitlane er endret etter krav fra FIA.

DRS-sone
DRS-sonen er uendret fra i fjor, dvs at den er lagt til den såkalte Wellington Straight.

Deteksjonspunktet blir rett før sving 3 (Village), med aktiviseringspunkt 45 meter etter sving 4 (The Loop). Det betyr at bilene kan kjøre gjennom sving 5 (Aintree) og videre nedover rettstrekka mot sving 6 (Brooklands) med åpen bakvinge.

Mansell er tilbake
FIA har for øvrig utpekt den gamle Silverstone-helten, Nigel Mansell, som førernes representant i dommerkomiteen for helgas Grand Prix.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar