torsdag 19. juli 2012

Foran Tysklands GP på Hockenheim

hockenheim

Tysklands GP kan bli et nytt, spennende løp, ikke minst fordi man aldri har kjørt med Pirellidekkene her tidligere. Dermed har teamene en jobb å gjøre for å finne ut av hvilken strategi som vil fungere best i søndagens løp.

Den nåværende utgaven av Hockenheim har vært i bruk siden 2002, og forrige gang det ble kjørt F1-løp her - i 2010 - ble det ganske tøft for Bridgestonedekkene mot slutten. Det samme forventes å skje i år, men mye vil avhenge av temperaturen i asfalten.

Tysklands GP 2010 på Hockenheim vil for øvrig bli husket på grunn av Ferraris upopulære teamordre til Felipe Massa - “Fernando is faster than you”.

Noen banedata
Hockenheim er en kort bane - bare 4 574 meter - og rundetidene kan komme ned mot 1 minutt og 13 sekunder. Første del av banen har to lange rettstrekker og to svinger, og det kan derfor bli vanskelig å få temperatur i dekkene på en kjølig dag.

Topphastigheten på Hockenheim er beregnet til 326 km/t med DRS, og 312 km/t uten.

Tidstap for et pitstopp er bare 12,8 sekunder, og totaltiden for et pitstopp er 16,8 sekunder.

Pirelli
Pirelli kommer med dekkblandingene Soft (gul markering) og Medium (hvit markering). Dette er samme kombinasjon som ble brukt i de fire første løpene i år, og som også ble brukt i Valencia.

Pirelli tror at Medium vil bli det foretrukne dekket i selve løpet, og at de fleste toppførerne kommer til å starte på Soft for så å kjøre to stint på Medium. Det betyr altså at vi kan regne med to stopp i søndagens løp. Men Pirelli tar forbehold om at dersom det blir varmt kan det bli nødvendig med tre stopp.

DRS
FIA har lagt DRS-sonen på Hockenheim til den bakre rettstrekka, med deteksjonspunkt i utgangen av sving 4 - akkurat der rettstrekka starter. DRS-vingen kan aktiveres 260 meter ute på rettstrekka, som ender i en hårnålssving (sving 6).

Warwick i dommerkomiteen
Førernes representant i dommerkomiteen denne helga er den tidligere F1-føreren Derek Warwick. Briten kjørte F1 i årene 1981-1993 for en rekke team, men uten å vinne noe løp. I 1992 ble han verdensmester i sportsvognklassen for Peugeot, og samme år vant han Le Mans.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar