tirsdag 31. juli 2012

En dårlig dag på jobben

Michael-schumacher_2012Michael Schumacher er med sine 43 år den eldste føreren i Formel 1, og etter 18 sesonger i F1 skulle man vel tro at han hadde opparbeidet seg en viss erfaring med ting som kan skje - både før og under et løp.

Men i Ungarns GP 2012 var det ting som tydet på at alderen begynner å tynge den gamle mesteren, selv om betegnelsen “mann med hatt” kanskje er å gå vel langt. “Uflaks” er kanskje et ord noen ville brukt, selv om mye av det som skjedde med Schumacher i Ungarn var selvforskyldt.

Etter å ha krasjet under fredagens andre treningsomgang, og deretter gjort en svært dårlig kvalifisering til P17 på lørdag, skulle man vel tro at Ungarns GP ikke kunne bli så mye verre for Schumacher.

Men det kunne det.

Etter den vanlige formasjonsrunden før start ble det en smule forvirring da de gule lysene ble tent istedenfor de vanlige røde og grønne. Det betydde at Charlie Whiting hadde valgt å avbryte starten, uten at noen kunne se hva som var grunnen til det.

Michael Schumacher trodde muligens at de gule lysene var et signal om at det var feil med startanlegget, for han valgte å stoppe motoren på sin Mercedes. Dermed ble han stående alene igjen på griden da konkurrentene litt senere kjørte ut på en ekstra formasjonsrunde.

I ettertid har våkne sjeler sett på video og oppdaget at det faktisk var den syvdobbelte verdensmesteren selv som var årsaken til den avbrutte starten. Etter den første formasjonsrunden hadde han stoppet på Heikki Kovalainens plass på griden (P19), og startruta Schumacher egentlig skulle stått i – P17 - sto derfor tom. Dette er senere også blitt bekreftet av FIA som årsak.

At det var en tom startrute rett foran ham skulle man jo tro at han ville ha sett, men i intervjuet etter løpet var det ingen ting som tydet på det. Men det er mulig han syntes at saken var for pinlig til å ville innrømme noe.

Dessverre for Schumi var problemene hans ikke slutt med dette.

Etter at bilen ble dyttet inn i pitlane for å få motoren startet igjen, kjørte han frem til utkjøringa for å starte derfra. Om han glemte å trykke på knappen som begrenser hastigheten i pitlane, eller om det var feil med systemet i bilen, får vi nok aldri vite. Men uansett årsak ble Schumacher ilagt en drive through-straff for “speeding in pitlane” allerede før løpet hadde startet!

Tabben blir bare enda større når man vet at han uansett måtte sitte ved utkjøringen og vente til alle konkurrentene hadde passert, før han kunne kjøre ut. Han hadde altså rikelig med tid til å kjøre sakte nok nedover i pitlane. Det burde vel en såpass erfaren mann ha tenkt på?

Men fortsatt var det ikke nok elendighet for en dag.

Allerede på den første runden – mens han kjørte helt alene bakerst i feltet - klarte Schumacher å få en punktering. Dermed måtte han inn og bytte dekk, og drive through-straffen måtte utsettes til neste runde.

Det er nesten så man ikke vet om man skal le eller gråte, når man hører hvordan problemene sto i kø for den stakkars mannen.

Et stykke ut i løpet fant teamet heldigvis ut at det var best å avslutte Schumachers løp - før det oppsto nye problemer. På en sånn dag var de nok redde for at han skulle bli blåst av banen av en lokal tornado, eller kanskje tatt av et snøras.

Som om ikke alle disse problemene var nok, har Romain Grosjean etter løpet beskyldt Schumacher for å ikke ha reagert på blåflaggene han fikk, og har gitt ham skylden for at han havnet bak teamkollega Räikkönen etter det siste pitstoppet. “Backmarker” var faktisk betegnelsen Grosjean brukte i den forbindelsen. Ingen respekt for en  syvdobbelt verdensmester, med andre ord.

Michael Schumacher synes sikkert at det er bra at F1-ferien starter nå, slik at alle får tid til å glemme Ungarns GP.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar