mandag 16. juli 2012

Charlie presiserer reglene

Charlie_WhitingI forkant av Englands GP delte Charlie Whiting, FIA’s faste løpsleder, ut et notat til alle teamene med en presisering av hvilke manøvre førerne kan (eller ikke kan) foreta seg i en forbikjøringssituasjon. Notatet skal ha blitt skrevet som en respons til noen av hendelsene som har skjedd tidligere i sesongen.

Notatet sier følgende (min oversettelse):
1) En fører som forsvarer sin posisjon på en rettstrekke og før innbremsingssonen kan benytte hele banebredden til sin første bevegelse, under forutsetning av at ingen betydelig del av bilen som forsøker å kjøre forbi er på siden av ham. Mens han forsvarer seg på denne måten kan han ikke kjøre utenfor banen uten forsvarlig grunn.

For å unngå enhver tvil: dersom noen del av frontvingen på bilen som forsøker å kjøre forbi er på siden av bakhjulet til bilen foran, vil dette bli bedømt til å være ‘en betydelig del’.

2) En fører som kjører utenfor banen (dvs. at ingen del av bilen er i kontakt med banen i henhold til gjeldende regler) kan kjøre inn på banen igjen, men uten å ha noen fordeler av det.

Selv om de relevante reglene slår fast at en fører ikke skal ha fordeler i det hele tatt av å kjøre utenfor banen, føler vi at dommerne bør oppmuntres til å bruke skjønn i tilfeller der det ikke et fullstendig klart at en fører har hatt en direkte eller umiddelbar fordel.

Notatet slår dermed fast at den som prøver å kjøre forbi på en rettstrekke, må sørge for å få frontvingen opp på siden av bakhjulet til konkurrentens bil for å hindre ham i å skifte spor. Før angriperen er i den posisjonen kan den som forsvarer seg bruke hele banebredden (i sin første sideveis bevegelse). Dette klargjør hvorfor Nico Rosberg ikke ble straffet for sin agressive kjøring mot Lewis Hamilton og Fernando Alonso i Bahrains GP.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar