onsdag 6. juni 2012

Verdt å vite om Kanadas Grand Prix

Montreal hairpinKanadas GP er vanligvis et spennende løp, og slik sesongen har vært til nå er det vel ingen grunn til å tro at årets utgave skal bli noe unntak.

Circuit Gilles Villeneuve i Montreal har flere lange rettstrekker knyttet sammen med sjikaner og en hårnålssving. Banen har ingen høyhastighetssvinger, og godt feste og høy toppfart er derfor viktig.

Banen er spesiell på flere måter. Det er en gatebane som ligger på en øy, og den blir brukt bare to ganger i året. Asfalten er derfor svært støvete når treningen starter, og så forbedrer den seg kraftig utover i løpshelga. Men festet aldri blir skikkelig godt.

Circuit Gilles Villeneuve er dessuten omkranset av murer og har flere blinde svinger. Derfor skjer det som regel alltid noe her som krever berging og opprydding, og sjansen for at Safety Car må ut er svært stor. Det har vært behov for Safety Car i syv av de siste ti Kanadas GP.

Fakta om banen
Circuit Gilles Villeneuve er 4,36 km lang, og løpet går over 70 runder, dvs 305 km totalt.

Toppfarten er 326 km/t med DRS aktivert, og 316 km/t uten.

Bilene går med full gass i 67 % av runden, noe som er ganske mye. På den lengste rettstrekka er det full gass i hele 15 sekunder. Slitasjen på bremsene er svært stor.

Tidstapet for et pitstopp er lite, bare 11,2 sekunder. Totaltid for et pitstopp er 15,2 sekunder.

Bare en DRS-sone i år
I fjor var det to DRS-soner i Kanadas GP, men FIA har innsett at det ble for mye av det gode. Derfor har de droppet DRS-sonen på start og målrettstrekka i år, og beholdt sonen på den andre lange rettstrekka.

DRS-deteksjon skjer etter sving 10 (hårnålen), og bakvingen kan åpnes 600 meter før sving 13. Den gjenværende DRS-sonen er dermed 100 meter kortere enn i fjor, så nå blir det kanskje for vanskelig.

Pirelli
Pirelli har valgt den samme dekk-kombinasjonen for Montreal som i Monaco: Soft (gul) som prime-dekk, og Supersoft (rød) som option.

I Monaco holdt dekkene overraskende lenge, og vi endte opp med bare ett stopp for de aller fleste. Om det går like greit i Montreal gjenstår å se. I fjor var det jo fullstendig kaos, så teamene har ikke særlig mye data å støtte seg på når de skal legge opp strategien.

Pirelli har estimert forskjellen mellom Soft og Supersoft til mellom 0,8 og 1 sekund per runde i kvalifiseringen.

Været
Montreal ligger forholdsvis nært kysten, og været her er ofte ustabilt. Det kan skifte mellom varmt og fuktig eller kaldt og vått på kort tid, og det er vanskelig å forutsi når det skifter.

Temperaturen vil bli svært viktig i dette løpet. Blir det varmt vil dekkene bli mindre holdbare, og vi får flere pitstopp. Og som vi vet påvirker været også bilenes prestasjoner på forskjellige måter. Blir det kaldt er det en fordel for Mercedes, og blir det varmt vil det være en fordel for Lotus.

Og så må vi nok regne med at Fernando Alonso dukker opp som en outsider - uansett vær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar