onsdag 20. juni 2012

Kommer den åttende vinneren i Valencia?

ValenciaEuropas GP til helga er det åttende løpet i årets sesong, og så langt har vi hatt syv forskjellige vinnere. Og muligheten er stor for at vi får den åttende i Valencia.

Det er vanligvis godt og varmt i Valencia på denne tiden av året, og til helga er det meldt enda litt varmere enn normalt - helt opp mot 30 grader. Dette burde passe Lotus svært godt, og mange har tippet at den første seieren deres kommer nå.

Men Red Bulls RB8 fungerer også godt når det er varmt, og Sebastian Vettel har vunnet de to siste løpene i Valencia, så hvem vet?

Kvalifiseringen er viktig i Valencia - like viktig som i Monaco. For selv om banen er helt annerledes, er det like vanskelig å kjøre forbi i Valencia. Dessuten er det sånn i år at den som leder etter den første runden stort sett også vinner løpet. Dette har skjedd i fire av de seks løpene som har vært kjørt på tørt føre, noe som kommer av at dekkene slites betydelig mindre når man ligger først, og ikke må kjøre i turbulensen bak en annen bil.

Pirelli
Pirellis valg for Valencia er Medium (hvit) som prime, og Soft (gul) som option. Dette er samme kombinasjon som i Bahrain, der det også var varmt. Det løpet vant Vettel foran de to Lotus-førerne.

Forskjellen mellom de to dekkblandingene er beregnet til 0,7 sekunder per runde i kvalifiseringen. Pirelli tror at de mykeste dekkene vil begynne å gi dårligere rundetider etter 18 runder, og at medium-dekket vil tåle 25 runder.

Det er sannsynlig at to stopp vil være det normale valget for de fleste toppteamene, men som vi har sett kan både Sauber og Lotus finne på å prøve seg med bare ett stopp.

Data om banen
Valencia er en gatebane, som kjøres i havneområdet. Banen er svært rask, og topphastigheten er 325 km/t med DRS aktivert på den lengste rettstrekka, 315 km/t uten DRS.

Banen er 5,41 km lang, og løpet går over 57 runder (308,8 km). Asfalten er jevn og fin, med få humper.

Tidstap for et pitstopp: 16 sekunder. Totaltid for et pitstopp: 21 sekunder.

DRS til liten nytte
I fjor prøvde FIA seg med to DRS-soner i Valencia. Det fungerte dårlig, så i år har de bestemt at det bare blir en DRS-sone. Det ble altså ingen forbikjøringer med to DRS-soner, så derfor prøver de med bare en? Logikken her er ikke helt lett å fatte, men sånn er det altså.

De har beholdt DRS-sonen på den bakre rettstrekka, og vingen kan aktiveres rett etter at bilene har passert den kjente roterende brua. Deteksjonspunktet er i svingen før man kjører inn på brua.

Spennende? Neppe
Europas GP i Valenca har aldri vært det helt store showet. Klarer Pirelli å endre på det i år blir jeg imponert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar