torsdag 24. mai 2012

Monacos GP i kortform

monaco_2008På grunn av få forbikjøringsmuligheter har Monacos Grand Prix ofte vært kjedelig, så i fjor var det mange som håpet at DRS og de nye Pirellidekkene skulle endre på det. Men så veldig mange flere forbikjøringer enn vanlig ble det jo ikke. Imidlertid førte forskjellige dekkstrategier, noen kollisjoner og en rødflagging mot slutten til at vi likevel hadde nok å følge med på det meste av tiden.

Hvem vinner denne gangen?
I år har vi hatt fem forskjellige vinnere fra fem forskjellige team i de fem første løpene, noe som ikke har skjedd på 30 år. Og team og førere sliter fortsatt med å skjønne hvordan årets Pirellidekk oppfører seg under forskjellige forhold. Vi har derfor god grunn til å forvente at Monacos GP vil bli mer spennende i år enn i fjor.

Den langsomme sektor 3 i Barcelona er ofte en god indikator på om en bil vil fungere i Monaco, og der var Pastor Maldonados Williams den raskeste. Begge Lotusene var også raske der, mens Ferrari hadde store vanskeligheter. Kanskje Pastor Maldonado kan bryte trenden og vinne to løp på rad? Kimi Räikkönen og Romain Grosjean er også sterke kandidater, og Lewis Hamilton kan heller ikke avskrives.

Intet nytt fra Pirelli
Pirelli har valgt den samme dekk-kombinasjonen til Monaco som de brukte i fjor – Soft (gul) og Supersoft (rød). Forskjellen i tid mellom de to blandingene er beregnet til ca. 0,6 sekunder i kvalifiseringen, og noe mindre i løpet - når bilene er tyngre lastet.

Monacos gater er ikke spesielt krevende for dekkene, og i fjor holdt Supersoft-dekket i 15-16 runder fra start. Fjorårets vinner, Sebastian Vettel, fikk imponerende nok Soft-dekkene til å vare hele 56 runder i sitt forsøk på å klare seg med ett stopp. Men da var det lite igjen av dem.

Fakta om banen
Monacos GP er 3,34 km per runde, og løpet går over 78 runder (= 260,5 km). Banen er trang, og har ingen lange rettstrekker eller svinger som kan tas med høy hastighet. Monaco er derfor det løpet i sesongen som har lavest gjennomsnittshastighet, med bare 160 km/t.

Naturlig nok krever banen et oppsett med høyt marktrykk, men toppfarten er likevel 295 km/m med DRS aktivert, og 285 km/t uten.

Tidstapet for et pitstopp er 20 sekunder, og totaltiden for et pitstopp er 25 sekunder.

Kort DRS-sone
FIA har bekreftet at DRS-sonen vil bli på samme sted som i fjor, dvs. på start- og målrettstrekka. Deteksjonen vil skje rett etter svingen ved svømmebassenget (sving 16). DRS-sonen er bare ca. 380 meter lang, og som vi så i fjor hadde den ingen stor effekt.

Mansell i dommerkomiteen
Nigel Mansell, verdensmesteren fra 1992, blir førernes representant i dommerkomiteen i Monacos GP. Interessant å tenke på at han aldri vant noe løp her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar