torsdag 10. mai 2012

Får vi et spennende Spanias GP i år også?

spania-drs-2012Spanias GP på Circuit de Catalunya har normalt vært et kjedelig løp, men i fjor snudde trenden. På grunn av stor dekkslitasje og forskjellige pitstoppstrategier fikk vi uvanlig mange forbikjøringer. Mot slutten ble det en tett kamp mellom Sebastian Vettel og Lewis Hamilton, der Vettel vant til slutt.

Ny vinner igjen?
I år har vi hatt fire forskjellige vinnere fra fire forskjellige team i de fire første løpene, noe som ikke har skjedd på 30 år. Og strategene sliter fortsatt med å skjønne hvordan dekkene oppfører seg under forskjellige forhold. Vi har derfor god grunn til å håpe på at Spanias GP vil bli minst like spennede i år som i fjor. Både Mark Webber og Lewis Hamilton har fortsatt til gode å vinne i år, og Kimi Räikkönen er allerede blitt en outsider. Kanskje får vi årets femte vinner nå på søndag?

Mange oppgraderinger
Etter testen på Mugello vet vi at de fleste teamene kommer med store oppgraderinger til Spanias GP. Det blir derfor interessant å se om noen har gjort større fremskritt enn andre. Force India og Ferrari er for eksempel to team som har store forhåpninger til at de nå skal ta et langt skritt fremover. Problemet deres er bare det at konkurrentene kan ha gjort like mange forbedringer.

Soft og hard fra Pirelli
Pirelli har valgt den samme dekk-kombinasjonen til Barcelona som de brukte i fjor - soft (gul) og hard (sølv). Men årets spesifikasjon er et trinn mykere enn i fjor, og det er dessuten mindre tidsforskjell mellom dekkblandingene i år. Selv om det for første gang i år er ett trinn mellom blandingene Pirelli har valgt, regner man likevel med at forskjellen mellom soft og hard bare vil være 0,2 sekunder per runde i løpet. I fjor var forskjellen hele 2 sekunder. Dermed er det mindre grunn for teamene til å unngå de harde dekkene, noe som kan føre til færre pitstopp enn i fjor.

Fakta om banen
Circuit de Catalunya er 4,65 kilometer lang, og løpet går over 66 runder (= 307 kilometer). Banen har mange svinger med middels eller høy hastighet, og bilene settes opp med høyt marktrykk (high downforce). På grunn av vintertestingen er dette er den banen både teamene og Pirelli har mest data på.

Bilene går med full gass i 60 % av runden, og toppfarten er beregnet til 317 km/t med DRS aktivert, og 305 km/t uten.

Tidstapet for et pitstopp er 19 sekunder, og totaltiden for et pitstopp er 24 sekunder.

DRS-sonen
FIA har bestemt at det i år som i fjor bare blir en DRS-sone i Spanias GP. Den blir lagt til start- og målrettstrekka, med deteksjonspunkt mellom sving 15 og 16 (se bildet).

1 kommentar:

  1. Kjelelig med Hamilton. Liker ham bare mer og mer. Så kavalifisering på tyske RTL, de mente var helt ok å parkere bilen på banen, men stemmer sikker med regler som du skriver.

    Imponerende av Williams, og veldig spennende med Kimi rett bak. Pengene mine på Alonso..

    SvarSlett