mandag 30. april 2012

Sauber og Chelsea blir samarbeidspartnere

Sauber Welcome_ChelseaFCSauber har skapt spekulasjoner om en ny sponsor ved å kjøre med de kryptiske tekstene “Out of the Blue” og “True Blue” på motordekselet i de siste løpene.

Og i dag kom avsløringen: Sauber F1 og Premier League-klubben Chelsea FC har inngått en samarbeidsavtale.

Ifølge en pressemelding fra Sauber gjelder samarbeidet blant annet “salg av reklameartikler og utveksling av kunnskap om idrettsvitenskap. Begge parter vil støtte hverandre med bruk av partnerens logo, og vil på den måten dra store fordeler av å bli synliggjort utenfor sin egen sport.” Ingen nye penger til Sauber, med andre ord.

Sauber vil kjøre med Chelseas logo på bilen allerede i Spanias GP om to uker, og reklameplakater med Saubers logo vil bli satt opp på Chelseas hjemmebane, Stamford Bridge. (Hold utkikk etter Sauber-logoen i finalen i FA-Cupen og i Champions League-finalen.)

Det ikke lett å se de store fordelene med avtalen for noen av partene, men begrepet “merkevarebygging” blir jo stadig viktigere, så det er vel det som er hovedtanken bak samarbeidet. (Og så kan jo sjefene bytte VIP-billetter til arrangementene partene deltar på.)

Uansett er det to ganske ulike partnere; Peter Sauber som den enkle og “folkelige”, i samarbeid med “jappen” Roman Abramovitch i Chelsea. Og Chelsea er jo ett av de absolutt beste klubblagene i verden, mens Sauber må ha mye flaks for å kunne vinne noe som helst. Det virker ikke som oppskriften på det perfekte partnerskap.

Men en ting kan de to partnerne faktisk feire sammen; Chelsea har vært 20 sesonger i Premier League i år, mens Sauber har vært like lenge i Formel 1. Det er ihvertfall noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar