lørdag 14. april 2012

Nico Rosberg på pole etter 110 forsøk

Rosberg_KinaNico Rosberg fikk til “den perfekte runden” når det gjaldt som mest, og tok pole i kvalifiseringen til Kinas GP i morges. Dette er  Rosbergs første pole i Formel 1, etter seks år og 110 løp. Dette er faktisk også første gang siden Italias GP i 1955 at en Mercedes står på pole position i et F1-løp.

McLarens Lewis Hamilton hadde den nest beste tiden i Q3, men ettersom han vil bli flyttet ned fem plasser før løpet i morgen, er det Michael Schumacher i den andre Mercedesen som vil stå ved siden av Rosberg. P1 og P2 til Mercedes, det har heller ikke skjedd siden Italias GP 1955.

Ingen overraskelse
Både Hamilton og Schumacher var over halvsekundet bak Rosberg, noe som understreker at Rosberg virkelig har fått til en kjempetid. Men som vi vet har Mercedes god hjelp i kvalifiseringen av sin W-duct - eller dobbel DRS, som noen kaller oppfinnelsen - så at Mercedes er langt frem på griden er ingen stor overraskelse.

Overraskelse 1
Overraskende er det imidlertid at Saubers Kamui Kobayashi hadde den fjerde beste tiden i dag, og dermed skal starte fra P3 i morgen. Sauber fikk begge sine biler til Q3, og Sergio Perez starter fra P9.

Litt overraskende er det kanskje også at Kimi Räikkönen klarte femte beste tid i dag, ettersom Lotus oppdaget at mesteparten av de nye delene de hadde fått laget til Kinas GP ikke fungerte som forutsatt, og derfor i praksis kjører med samme bil som i Malaysias GP.

Overraskelse 2
For mange var nok den største overraskelsen at Sebastian Vettel røk ut i Q2, for første gang på lange tider. Han sliter med å finne ut av årets bil, og kjører faktisk med mange aerodynamiske deler fra i fjor på bilen. Mark Webber har gjort det bedre enn Vettel hittil i år, og selv om hans P6 neppe er det Red Bull har forventet, er det vesentlig bedre enn Vettels P11.

Nå skal man kanskje ikke overdramatisere problemene heller, for fra Webber - som hadde beste tid i Q2 - og ned til Vettel på P11, var det bare litt over tre tideler. Lite rom for småfeil, med andre ord.

Griden i morgen
De tolv lengst fram på griden i morgen er Rosberg, Schumacher, Kobayashi, Raikkonen, Button, Webber, Hamilton, Perez, Alonso, Grosjean, Vettel og Massa.

Litt interessant er det også at de ti siste står pent i teamorden nedover på griden. Det er en ganske god indikasjon på at bilen er viktigere enn føreren på akkurat denne banen. Williams har P13 og 14, Force India har P15 og 16, Toro Rosso P17 og 18, Caterham P19 og 20, Marussia P21 og 22, mens HRT som vanlig står bakerst.

Løpets gang
Mercedes har hatt store problemer med dekkslitasjen i de to første løpene i år, mens Sauber og Lotus har vært snillere med dekkene. Dette betyr at vi kan regne med å få Kamui Kobayashi og Kimi Räikkönen opp i ledelsen når de to Mercedesene må inn for første gang - kanskje allerede etter 12-13 runder.

Ingen av de to outsiderne kommer til å bli noen lett match for McLaren- og Red Bull-førerne, som trolig vil kjøre seg oppover i feltet etter hvert.

Det er mulig jeg er altfor optimistisk, men jeg tror faktisk vi får både Kobayashi og Räikkönen på pallen i morgen. Det hadde vært moro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar