torsdag 12. april 2012

Mercedes har fått sin ‘W-duct’ godkjent av FIA

Mercedes-bakvingeMercedes sin spesielle bakvinge - også kalt W-duct - er nå erklært lovlig av FIA, dagen før Kinas GP starter.

Beslutningen kom etter at Lotus i formiddag leverte en formell protest til FIA mot Mercedes sin oppfinnelse, som de mener er et brudd på artikkel 3.15 i sportsreglementet. (Artikkel 3.15 sier at føreraktiverte aerodynamiske innretninger - bortsett fra DRS - ikke er tillatt.)

Ifølge en uttalelse fra FIA er deres oppfatning at Mercedes sitt system ikke faller inn under betegnelsen “føreraktivert”, men at det fungerer som en konsekvens av bevegelsen i et føreraktivert system som er tillatt.

Luften sendes forover
Mercedes sin smarte oppfinnelse fjerner luftmotstand fra frontvingen når føreren aktiverer DRS-bakvingen. Når føreren aktiverer DRS, senkes det nedre elementet i bakvingen. Dermed åpnes det for et luftinntak i bakvingens sideelement, og luft sendes gjennom tynne rør derfra gjennom chassiset og ut på et element i frontvingen. Dette elementet virker som en ‘bryter’ som sørger for at frontvingen også flater ut og mister marktrykk (downforce). Dermed oppnår Mercedes enda litt høyere hastighet rett frem.

Balansert system
Dette skjer samtidig med at bakvingen også får redusert downforce på grunn av DRS-effekten, og dermed vil bilen fortsatt være i balanse. Når DRS-bakvingen går tilbake til normal stilling stopper lufttilførselen til frontvingen, og fullt marktrykk gjenopprettes.

Lotus og Red Bull har vært blant de mest kritiske til systemet, og har mast på FIA helt siden sesongen startet for å få dem til å forby det. Men det måtte altså en formell protest til for å få en avklaring, og nå kan altså Mercedes puste lettet ut i visshet om at de har en lovlig bil.

Hva nå?
Avgjørelsen vil bety at de fleste teamene som har råd til det, vil bli nødt til å vurdere om de skal bruke penger på å konstruere sine egne versjoner av bakvingen med luftrørene, eller om de heller skal bruke ressursene på å finne de siste tidelene andre steder.

Mercedes har oppnådd god effekt av systemet under kvalifiseringen, der DRS er tillatt over hele runden, men har hittil ikke klart å utnytte det i løpene. De har som kjent bare tatt ett fattig poeng hittil i år, så oppfinnelsen er ikke så veldig nyttig når den trengs som mest.

Men noen av konkurrentene vil sikkert komme med lignende systemer likevel. Bare må ha det…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar