onsdag 18. april 2012

Mange ukjente faktorer i Bahrain

bahrain-drsI fjor ble Bahrains GP først utsatt og deretter avlyst på grunn av de indre stridighetene i kongedømmet, og redselen for at løpet skulle bli et terrormål.

Ifølge insidere er det fortsatt like urolig i landet, og myndighetene fortsetter å bruke tåregass og gummikuler mot demonstrantene. FIA har likevel bestemt at løpet skal kjøres, og vi kan vel trygt anta at det er mye prestisje og penger som står bak den beslutningen. Vi får bare håpe det går bra, og at ingen blir skadet verken på eller utenfor banen.

En utfordring for strategene
Bahrain International Circuit i Sakhir er betydelig forandret etter løpet i 2010, og en del av banen som da ble brukt er nå kuttet ut. Banen er nå 5,41 kilometer lang, og løpet går over 57 runder (= 308 kilometer). Den gang var også etterfylling av bensin en del av gamet, og teamene har derfor lite historiske data de kan støtte seg på når de skal legge opp strategien.

Høy temperatur
Et viktig moment er at temperaturen kan bli svært høy i Bahrain på denne tiden av året. Man snakker om 30-35 grader, noe som vil bidra til at dekkslitasjen blir stor. Vi vet også fra tidligere løp at det ofte blåser sand fra ørkenen inn på banen, noe som gjør at festet kan bli dårlig.

Dekk og pitstopp
Pirelli kommer med Soft (gul) og Medium (hvit) til Bahrains GP. Dette er samme dekkvalg som i Kina og Australia. Ut fra simuleringene Pirelli har gjort er det forventet at de fleste kommer til å velge tre stopp.

Tidstapet for et pitstopp er beregnet til 18,6 sekunder, og totaltiden for et stopp er ca. 22,6 sekunder.

Kun en DRS-sone
Sist det var løp i Bahrain var DRS ennå ikke innført, og FIA har derfor ingen erfaring med plassering av DRS-sonen på denne banen. De har valgt å prøve med en enkelt DRS-sone, som er lagt til start- og målrettstrekka. Deteksjonspunktet er plassert før den siste svingen på banen, og førerne kan aktivisere DRS-vingen 270 meter ut på rettstrekka.

Toppfarten er beregnet til 322 km/t med DRS aktivert, og 310 km/t uten.

Safety Car
På grunn av de enorme avkjøringssonene på Sakhir Circuit er det sjelden behov for Safety Car. Siste gang Safety Car var i bruk i Bahrains GP var i 2007, og da var det for å få ryddet banen etter en kollisjon.

Vinnertips?
Etter Nico Rosbergs seier i Kinas GP er mange nå spente på om Mercedes endelig har løst problemet med dekkslitasjen. Men temperaturen i Shanghai var lav, og det er vel tvilsomt om varmen i Bahrain er noen fordel for tyskerne. Det er vel større sjanse for at McLaren er tilbake på vinnersporet igjen. Varmen vil nok også være en fordel for Red Bull - og kanskje også for Lotus.

Men en ting er ganske sikkert: Ferrari tok en dobbeltseier i Bahrains GP 2010, med Alonso foran Massa. Det vil ikke skje i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar