søndag 8. april 2012

Lotus ute av F1, men Lotus F1 består

Det har vært mye krangel og forvirring om bruken av Lotus-navnet i F1 de siste årene, og nå har vi fått enda en interessant vri på saken.

Lotus F1 har nemlig offentliggjort at de har sagt opp sponsoravtalen med sportsbilfabrikken Group Lotus, men sier at de har forpliktet seg til å beholde det berømte navnet.

Genii Capital, som eier Lotus F1, inngikk i 2010 en avtale med Group Lotus om at bilfabrikken skulle være tittelsponsor for teamet i syv år, og hadde i tillegg en avtale med dem om at de skulle få kjøpe inntil 50% av teamet. Men ifølge medeier i Genii Capital, Gerard Lopez, er alle avtaler med Group Lotus nå avsluttet.

Bakgrunnen for dette ligger i at Group Lotus har gått svært dårlig i det siste, og eieren av selskapet, Proton, har derfor valgt å selge bilfabrikken til den malaysiske bildelgiganten DRB-Hicom. Group Lotus er dermed ikke lenger stand til å oppfylle sine forpliktelser overfor Lotus F1, og da var det liten vits for Genii Capital å beholde avtalen.

Lopez hevder at Lotus F1 ikke vil få økonomiske problemer som følge av bruddet med Group Lotus, fordi Genii Capital vil øke sine investeringer i steden. Han bekrefter imidlertid at de ser på mulighetene for å få inn en ny tittelsponsor, som kan komme i tillegg til Lotus-navnet.

Dette betyr at vi nå har et Lotus F1 Team som ikke lenger har noe med bilfabrikken Lotus å gjøre, men som likevel skal beholde navnet. Det virker som en god deal for bilfabrikken - i alle fall så lenge teamet gjør det godt.

At man vil beholde Lotus-navnet er forresten ikke så merkelig. De har nylig fått godkjent et navnebytte fra Renault til Lotus, og å komme med en ny søknad om navneendring nå, ville neppe bli positivt mottatt av konkurrentene. Dette har med rettigheter til premiepenger å gjøre, og har alltid vært en vanskelig sak i F1.

En annen sak er at Genii Capital tidligere har vært inne i bildet som kjøper av Group Lotus. Kanskje de har tenkt å gjøre et nytt forsøk nå? DRB-Hicom ønsker visstnok å selge bilfabrikken videre, så muligheten for at Lotus F1 og Lotus kan få samme eier er fortsatt til stede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar