tirsdag 13. mars 2012

Snart tennes startlysene i Melbourne

australia-startlysEndelig! Om noen få dager er ventetiden over, og F1-sesongen drar igang igjen. 

Som vanlig har både F1-journalister og andre “eksperter” lagt ned mye arbeide i å analysere tidene som ble oppnådd under vintertestene, men det har kanskje aldri vært så vanskelig å trekke sikre konklusjoner som i år.

En oppsummering av tidene fra den siste testen i Barcelona tyder på at 2012 kan bli en ekstremt spennende sesong, for det skilte bare ca. seks tideler mellom de 14 beste førerne.

Kimi Räikkönen var raskest for Lotus med 1.22.030, mens Mark Webber (Red Bull) endte som nr. 14 med 1.22.662. Mellom disse to kom Sergio Perez (Sauber), 1.22.094; Jenson Button (McLaren), 1.22.103; Daniel Ricciardo (Toro Rosso), 1.22.155; Fernando Alonso (Ferrari), 1.22.250; Bruno Senna (Williams), 1.22.296; Nico Hülkenberg (Force India), 1.22.312; Kamui Kobayashi (Sauber), 1.22.386; Felipe Massa (Ferrari), 1.22.413; Lewis Hamilton (McLaren), 1.22.430; Paul di Resta (Force India), 1.22.446; Romain Grosjean (Lotus), 1.22.614 og Heikki Kovalainen (Caterham), 1.22.630.

Med en Lotus-fører først og en nesten sist, samt en Red Bull-bil helt sist, er det ikke lett for den jevne mann å sitte hjemme i stua og prøve å finne ut hva man skal tro og mene.

De som har studert testtidene grundig ser imidlertid ut til å være enige om at Red Bull og McLaren generelt har de to raskeste bilene, fulgt av Mercedes og Lotus, og med Ferrari helt nede på femteplass. Bak disse fem tror man at Force India, Sauber, Williams og Toro Rosso vil gjøre opp om resten av poengene.

Enkelte mener at også Caterham kan blande seg inn blant de ti beste på en god og heldig dag, mens HRT og Marussia fortsatt betegnes som backmarkere. De to siste har som kjent ikke deltatt på testene, så ingen vet noe om hvor de står.

Sånn ligger det altså an. Den største overraskelsen er kanskje at Ferrari ser ut til å få enda større problemer i år enn i fjor. Det vil i så fall bli en hard smell for Fernando Alonso. Etter tre år hos de røde hadde han nok forventet bedre uttelling.

Dessuten er det interessant at Lotus ser ut til å kunne hevde seg i toppen. (Men det gjorde de jo i de første løpene i fjor også, så det kan fort snu igjen.) Men det hadde jo vært artig om Kimi Räikkönen hadde fått en vinnerbil i sitt comeback.

Jeg for min del velger å satse på at McLaren vinner i år. Ikke fordi jeg er noen stor McLaren-fan, men fordi jeg synes det ville vært til pass for alle de andre. Det ville vært et tydelig signal til de andre teamene om at det finnes en grense for hvor stygg en F1-bil kan være før man blir straffet.

Med McLaren på topp ville vi fått beviset for at en vinnerbil er nødt til å se bra ut. Ellers er det stor fare for at bilene blir seende enda verre ut til neste år.

3 kommentarer:

  1. helt enig, ingen stor mclaren-fan, men peneste bilen + kimi får min støtte. mclaren og lotus for i år!

    SvarSlett
  2. hei. vi er fire stk som lurer på å dra på f1 løp i år, det blir enten tyskland eller ungarn. hva er din anbefaling av disse løpene, og vet du hvordan det er å bo på campingen?

    SvarSlett
  3. Jeg vet dessverre lite om hvordan det er på disse to løpene, men jeg har hørt andre som har skrytt veldig av Ungarn. Dere kan kanskje finne noe nyttig på disse linkene, der andre har skrevet om sine erfaringer:

    http://www.f1fanatic.co.uk/f1-information/going-to-a-race/hockenheimring-baden-wurttemberg-germany/

    http://www.f1fanatic.co.uk/f1-information/going-to-a-race/hungaroring-hungary/

    Lykke til og god tur!

    SvarSlett