torsdag 15. mars 2012

DRS-soner og andre fakta om Australias GP

Aus 2012 drs-sonerDRS
Det første forsøket med DRS ble ikke noen suksess på Albert Park. FIA har derfor bestemt at de skal prøve med to DRS-soner der i år, men med bare ett deteksjonspunkt.

Det betyr at en fører som har kommet seg forbi en konkurrent i den første DRS-sonen, kan bruke den andre sonen til å øke avstanden.

Deteksjonspunktet er plassert rett før sving 14, og aktivering av DRS-vingen er tillatt på hele startlangsiden ned mot sving 1, og på rettstrekka mellom sving 2 og 3.

Dommere
Førernes representant i dommerpanelet i årets første løp er Johnny Herbert. Hans meddommere er Paul Gutjahr, president i FIAs bakkeløpskomite, og Enzo Spano, president i sportskomiteen i Venezuelas automobilklubb.

Dekk
Pirelli har valgt Soft (gul) og Medium (hvit) dekk til Australias GP, og ut fra testtidene mener teamene at differansen mellom de to blandingene bare vil være 0,3 sekunder per runde på Albert Park. Dette er i så fall i minste laget, for Pirelli har selv lagt opp til at differansen skal være ca. 0,8 sekunder i år.

Simuleringene tyder på at Soft-dekket vil holde i 20-23 runder, mens Medium-dekket trolig vil holde et par runder mer. (I det første stintet – mens bilene er tyngre lastet – vil dekkslitasjen være større.) Ut fra Pirellis beregninger vil det trolig bli to pitstopp for de fleste i søndagens løp. Men Pirelli gjettet ofte feil i fjor, så vi får se hva som skjer.

Safety Car
En ting som kan forstyrre løpsstrategien er at det ofte blir noen runder bak Safety Car på Albert Park. Sjansen for det er faktisk over 50 %, og ofte har SC også vært ute flere ganger (i 2006 var det fire omganger med SC i Australias GP).

Andre fakta
Albert Park er 5 303 meter lang, og løpet går over 58 runder (= 307,5 km). Bilene settes opp med middels til høy downforce, og topphastigheten er ca. 318 km/t med DRS aktivert (10 km/t mindre uten DRS).

Bilene går med full gass i ca. 65 % av runden, og det er beregnet at bensinforbruket i løpet vil bli ca. 152 kilo. Bremsene brukes i 13 % av runden, og bremseslitasjen er forholdsvis stor.

Tidstapet for et pitstopp er 20 sekunder, og totaltiden for et stopp er 25 sekunder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar