lørdag 17. mars 2012

De peneste bilene er fortsatt også de raskeste

Hamilton_Aus_kval_2012McLaren ser bra ut
Som jeg skrev forleden: en vinnerbil bør helst se bra ut. Og etter kvalifiseringen i Melbourne ser det ut for at jeg får ønsket mitt oppfylt. McLaren har den klart peneste bilen i år, og med Lewis Hamilton på pole og Jenson Button på P2 er alt som det skal være i sesongstarten.

Grosjean den store overraskelsen
Bak de to var det tre tideler ned til den største positive overraskelsen i dag, Romain Grosjean i Lotus. Hvis bilen er så god som kvaltiden tyder på, kan det bli flere overraskelser i morgen. Men kvaltiden sier jo lite om hvordan bilen vil oppføre seg med full tank og slitte dekk, så mye kan skje når løpet er i gang.

Tabbe av Räikkönen
Grosjeans teamkollega, Kimi Räikkönen, sto dessverre for en overraskelse i motsatt retning da han falt ut allerede i Q1 på grunn av en kommunikasjonstabbe mellom ham og teamet. Finnen trodde han hadde god tid til å gjøre en runde til, men krysset målstreken noen sekunder for sent til å få et nytt forsøk. Dermed må han starte fra P18 i sitt første løp etter comebacket. Hvor mange plasser kan han kjøre seg opp, mon tro?

Mercedes på vei opp
På plassen bak Grosjean kom Michael Schumacher, som kan glede seg over sin beste kvalifisering siden comebacket for to år siden. Den andre Mercedes-føreren, Nico Rosberg, så i utgangspunktet ut til å kunne kjempe om pole, men gjorde en tabbe og endte på P7. Hvis det ikke kommer protester på den avanserte bakvingen deres kan Mercedes kanskje overraske oss i morgen.

Nedtur for Vettel
Mellom tyskerne i Mercedes står - noe overraskende - de to Red Bull-bilene, med Mark Webber på P5 og Sebastian Vettel på P6. Men i år som i fjor hadde Webber problemer med KERS-systemet, og da er det jo enda merkeligere at Vettel er bak ham. Så langt ned har ikke Vettel startet siden Italias GP i 2010. Kanskje Red Bull ikke er så gode i år som mange har forventet?

Interessante tall
Sammenlignet med kvaltidene fra løpet i fjor kjørte McLaren seks tideler saktere og Lotus ett tidel, mens Red Bull kjørte hele to sekunder saktere enn i fjor. Mercedes var derimot ett tidel bedre enn i fjor. Det sier litt om hvor mye den eksosblåste diffuseren hadde å si i fjor.

Best of the rest
Pastor Maldonado gjorde en god jobb for Williams, og starter fra P8 i morgen. Han var faktisk den siste som var under ett sekund fra Hamilton, så kanskje Williams har gjort fremskritt i år. Nico Hulkenberg, Force India, og Daniel Ricciardo, Toro Rosso, tok de to siste plassene i Q3.

Stakkars italienere
For Ferrari ble starten på 2012-sesongen en gedigen fiasko. Fernando Alonso endte i sandfella i Q2, og må starte fra P12, mens Felipe Massa står enda noen plasser lenger ned, på P16. Det er tydelig at Ferraris F2012 ikke er enkel å kjøre, så her har noen gjort en dårlig jobb i vinter. Det må nok skje mye positivt i morgen for at de italienske journalistene ikke skal kreve at teamledelsen må gå av.

Caterham på stedet hvil
Under testene var det mye som tydet på at Caterham var kommet nærmere resten av feltet, men tidene de oppnådde i dag tyder ikke på det. Både Heikki Kovalainen (P19) og Vitaly Petrov (P20) var over ett sekund etter de nærmeste konkurrentene i Q1, så de må nok ha mye flaks for å kunne ta poeng i løpet.

HRT får ikke starte
Marussia og HRT ligger som ventet langt bak de andre, og er vel egentlig mest i veien. Marussia klarte midlertid å få både Timo Glock og Charles Pic innenfor 107 %-grensen, mens HRT ikke klarte det. Løpsledelsen hadde dermed ikke noe annet valg enn å nekte Pedro de la Rosa og Narain Karthikeyan å starte i løpet.

Det blir dermed bare 22 biler på start i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar