søndag 25. mars 2012

Artig med litt regn

Alonso_Perez_Malaysia_2012Malaysias GP 2012 ble et artig og spennende løp. Det var faktisk verdt å vente en time på at banen skulle tørke opp, for etter restarten ble det mye moro - både i teten og bakover i feltet.

Med en overraskende seier til Fernando Alonso - og en enda mer overraskende andreplass til Sergio Perez - har vi fått en fin utvikling i retning av en jevnere sesong enn på lenge. Morsomt at dette skjer i starten av en sesong mange har trodd vil handle mest om McLaren, Red Bull og Mercedes.

Ingen stikker fra
Verken Jenson Button eller Sebastian Vettel tok poeng i Malaysia, og Alonso topper dermed tabellen etter to løp. De mest stabile så langt er Lewis Hamilton, som ble nummer tre for andre gang i år, og Mark Webber, som har to fjerdeplasser hittil.

Perez dagens mann
Det er vel liten diskusjon om at Sergio Perez er dagens mann, for hans opphenting av Fernando Alonso kommer til å bli husket lenge. Alonso skal nok være glad for at Perez gjorde en tabbe rett før han skulle sette inn det avgjørende støtet.

Jeg for min del tror Perez hadde tatt Alonso dersom teamet hadde latt være å minne ham på å være forsiktig. Jeg tror radiomeldingen forstyrret ham, og fikk ham til å begynne å tenke. Og dessuten; hvis teamet hadde tatt Perez inn samtidig med Alonso til det siste dekkskiftet, tror jeg faktisk at Sauber hadde fått sin første seier. Men en andreplass er de neppe misfornøyd med, uansett.

Uheldige Maldonado
Etter å ha rotet bort en sikker sjetteplass på den siste runden i Australia, så Pastor Maldonado endelig ut til å til kunne å ta sitt første poeng for Williams i år. Men så var uhellet igjen ute. Denne gangen var det en motorfeil som tok fra ham en sikker tiendeplass, tre runder før mål.

Heldigvis for Williams ble det poeng i Malaysia likevel, for Bruno Senna kjørte seg opp fra en sisteplass etter restarten til en sjetteplass i mål. Dermed har Williams allerede flere poeng nå enn de tok i hele fjorårssesongen.

Den enes død…
For Mercedes og Michael Schumacher ble Maldonados uflaks en slags trøstepremie, for Schumacher kunne dermed arve tiendeplassen, og Mercedes fikk endelig sitt første poeng. Men det hjelper dem neppe så mye, for nå vet de at bilen ikke fungerer særlig bra når det er vått heller. Tyskerne har altså klart det kunststykket å konstruere en bil som bare fungerer i kvalifiseringen. Og det til tross for at de har hentet inn fem høytlønnede tekniske direktører fra andre team. Noen som husker hvordan det gikk med Toyotas megasatsing på F1?

Mot endringer hos Ferrari?
Fernando Alonso vant altså Malaysias GP. Dessverre for Ferrari ble Felipe Massa bare nummer 15. Selv om Ferrari ga ham et nytt chassis før dette løpet, så får han det altså ikke til. Spørsmålet er nå: Hvor lenge kan Ferrariledelsen forsvare Massa?

Presset i Italia for å sparke Massa øker, og med Sergio Perez’ opptreden i dag er det vanskelig å se at Ferrari kan vente så veldig lenge med å gi ham Massas sete. Perez er en Ferrari Academy-fører, og det er helt logisk at han blir hentet inn - selv om Peter Sauber protesterer. Første mai skal det kjøres en offisiell testomgang på Mugello, og det vil passe bra å la Perez få prøve en F2012 der. Jeg tipper derfor at Massa er ute før Spanias GP.

Pluss og minus for Lotus
Kimi Räikkönen viste at Lotus har en bra bil, og tok en fin femteplass i Malaysia. Med poeng i de to første løpene ligger han på en syvendeplass sammenlagt, bare to poeng bak regjerende mester Sebastian Vettel. Men Kimis teamkollega Romain Grosjean er fortsatt alt for ivrig, og tror at løpene avgjøres på de første rundene. I Australia kolliderte han i første sving, mens det gikk tre runder før han sto fast i sandfella i Malaysia. Hvor mange løp får han før Lotus-ledelsen går lei?

Resultater Malaysias GP 2012

  1. Fernando Alonso, Ferrari
  2. Sergio Perez, Sauber + 2.263
  3. LewisHamilton, McLaren + 14.591
  4. Mark Webber, Red Bull + 17.688
  5. Kimi Räikkönen, Lotus + 29.456
  6. Bruno Senna, Williams + 37.667
  7. Paul Di Resta, Force India + 44.412
  8. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso + 46.985
  9. Nico Hulkenberg, Force India + 47.892
  10. Michael Schumacher, Mercedes + 49.996
  11. Sebastian Vettel, Red Bull + 1:15.527
  12. Daniel Ricciardo, Toro Rosso + 1:16.826
  13. Nico Rosberg, Mercedes + 1:18.593
  14. Jenson Button, McLaren + 1:19.719
  15. Felipe Massa, Ferrari + 1:37.319
  16. Vitaly Petrov, Caterham + 1 runde
  17. Timo Glock, Marussia + 1 runde
  18. Heikki Kovalainen, Caterham + 1 runde
  19. Pastor Maldonado, Williams + 2 runder
  20. Charles Pic, Marussia + 2 runder
  21. Nahrain Karthikeyan, HRT + 2 runder
  22. Pedro De la Rosa, HRT + 2 runder

DNF
Kamui Kobayashi, Sauber 46 runder
Romain Grosjean, Lotus 3 runder

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar