mandag 6. februar 2012

Red Bulls nye RB8 med mistenkelig luftinntak

Red Bull RB8Red Bull presenterte sin nye bil – RB8 – på sin nettside i dag kl. 14.00. Og på samme måte som ved nettlanseringene til Ferrari og Lotus så ble trafikken for stor for serverne da alle de interesserte skulle inn samtidig.

Heldigvis løste Red Bull trafikkproblemene etter noen minutter, men det vi til slutt fikk se var ikke så mye å bli klok av. En mørk og fancy video med snurrende logoer, og til slutt noen korte glimt av selve bilen. Det var likevel lett å se at også RB8 har fått en moderne “trappenese”, men det ser ut for at Adrian Newey har utnyttet forhøyningen til et slags luftinntak. (Dette er et av de få bildene som er tilgjengelig så langt, som viser bilen i en brukbar vinkel.)

Det mange nå spør seg, er om dette er en ny variant av F-duct som sender luft ned under bilen, eller om det bare er et inntak for kjøleluft til KERS’en? Kanskje Newey har funnet et hull i reglementet igjen, som alle de andre teamene kommer til å kopiere og som deretter vil bli forbudt?

I en uttalelse sier Newey ingen ting om luftinntaket, bare at de har beholdt mer eller mindre samme fasong på RB8 som på fjorårsbilen. Han sier at de – på samme måte som mange andre – har valgt å ta ned høyden i et trinn rett foran innfestingen til hjulopphenget for å holde seg innenfor de nye reglene. Han innrømmer at det ble “a slightly ugly nose”, og at dette ikke er noe han ville valgt dersom det ikke hadde vært for regelverket.

Jeg lurer fortsatt på hvordan McLaren har klart å unngå å gjøre det samme som alle andre. Har de misforstått reglene, eller har de en feil i sin vindtunnell?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar