onsdag 25. januar 2012

Pirelli forbedrer dekkmerkingen og lager mykere dekk

Pirelli 2012Pirelli har i dag offentliggjort hvordan de har tenkt å merke F1-dekkene i 2012 for at vi lettere skal kunne skille de forskjellige gummiblandingene fra hverandre.

De beholder de fire fargene; rød for supersoft, gul for soft, hvit for medium og sølv for de hardeste dekkene, men har gjort både skriften og fargestripen større og tydeligere. I tillegg har sølvfargen blitt mørkere, slik at de harde dekkene skal bli lettere å skille fra de hvite mediumdekkene. Når dekksiden ser svart ut, er det ifølge Pirelli et dekk med den hardeste gummiblandingen vi ser.

Cinturato
Samtidig har Pirelli gjort store endringer i merkingen av våtdekkene. Istedenfor betegnelsen P-Zero som brukes på slicksene, vil de mønstrede dekkenenå hete Cinturato, et navn som ble brukt av Pirelli “i gamle dager”. Regndekkene får blå farge mens intermediate-dekkene blir grønne.

Mykere dekk
Pirelli lover også at årets dekk vil bli mykere enn i fjor. I praksis mener de at det hardeste dekket i 2012 omtrent vil tilsvare mediumdekket fra 2011, og at alle blandingene vil være tilsvarende ett hakk mykere. Intensjonen er å øke antall pitstopp til et snitt på tre per løp.

I de første løpene i fjor så vi at de fleste førerne gjorde både tre og fire stopp, men etter hvert som team og førere ble kjent med dekkene, sank antall stopp til to i gjennomsnitt. Dette forsøker altså Pirelli nå å gjøre noe med.

Mindre forskjell
I 2011-sesongen var det en tidsdifferanse på mellom 1,2 og 1,8 sekunder per runde mellom hver dekktype. I år er målet at differansen skal være mindre enn ett sekund; helst mellom seks og åtte tideler.

Mer info på TV
Pirelli sier også at de ønsker å levere mer av sine data til Bernies produksjonsselskap (FOM), slik at de kan legge ut mer informasjon om dekkene til oss som følger løpene på TV. Problemet er visstnok at FOM ennå ikke har funnet ut hvordan de skal gjøre informasjonen forståelig for oss uten å fylle skjermen med grafikk. Men Pirelli jobber med FOM for å få til en løsning, så vi få bare håpe det ordner seg.

Alt i alt virker det som om Pirelli har gjort en god jobb i vinter. Dessverre er det fortsatt nesten to måneder til vi får se resultatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar