søndag 15. januar 2012

HRT i trøbbel før sesongstart

HRT-fronterI desember i fjor brøt HRT samarbeidet med sin teamsjef for de siste to sesongene, Colin Kolles - blant annet fordi de nye eierne av teamet, Thesan Capital, hadde besluttet å flytte teamets hovedkvarter til Valencia i Spania.

Ettersom det var Kolles som i praksis drev HRT med sine egne folk fra racingvirksomheten han har i Tyskland, var det mange som var spente på hvordan det ville gå med teamet, og ikke minst med de nye bilene som var under bygging, når virksomheten skulle flytte sørover.

Blir ikke klare til testing
Før bruddet med Kolles snakket teamledelsen om at de i år for første gang ville ha den nye bilen klar til testing før sesongstart. Om de kanskje ikke rakk de første testdagene, så skulle de i alle fall rekke de siste. Men nå, etter at HRT er kommet på plass i et lagerbygg i utkanten av Valencia, der teamets hovedkvarter foreløpig skal være, er det ikke mange som tror at teamet vil klare å få to nye biler klare før sesongen starter, og i hvertfall ikke i tide til å delta på noen av testene.

90 % ble igjen
For det er mye som tyder på at teamledelsen nå har innsett at de har problemer, for teknisk direktør Jacky Eeckelaert har i et intervju med La Libre nylig innrømmet at flyttingen har hemmet fremdriften. Han sa i intervjuet at da de nye eierne besluttet flytte til Spania, var resultatet at 90 % av de som jobbet med bilen i Tyskland valgte å ikke bli med. Dette er selvsagt uheldig, for selv om bilen ikke var kjørbar ennå, så var arbeidsstyrken begynt å fungere som et team, sa Eeckelaert. Dermed har byggingen av 2012-modellen stoppet helt opp, mens sesongstarten nærmer seg med stormskritt. Og nå må Eeckelaert altså begynne helt forfra med å bygge opp et nytt ingeniørteam.

Dispensasjon?
Ryktene vil ha det til at HRT nå jobber med å få tillatelse av FIA til å starte sesongen med fjorårsbilene - i alle fall i de første løpene. Men dette er heller ikke uproblematisk, for da må de også få underleverandørene til å lage deler til den gamle bilen, noe som igjen vil gå ut over arbeidene med delene til årets bil. Og det å finne alternative leverandører like før sesongen starter, er heller ikke enkelt.

Så da blir det spennende å se om HRTvil rekke sesongstarten i Melbourne, og om de i så fall om kommer med gamle eller nye biler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar