søndag 22. januar 2012

FIA forbyr Lotus og Ferraris siste oppfinnelse

Lotus-2011 forfraFor noen uker siden dukket det opp historier som fortalte at Lotus ville komme med en ny, smart måte å stabilisere bilen på under oppbremsing. Oppfinnelsen ble først testet under fjorårets Young Driver Test i Abu Dhabi.

Men systemet er konstruert slik at bilens markfrigang foran ikke endrer seg under innbremsing, og det har FIA etter hvert reagert på (når de skjønte hvordan systemet virket).

Systemet kontrolleres av føreren via en hydraulisk enhet på fjærbenet, som reagerer på bremsekraften. Kort forklart er det lengden på ett av fjærbena i forhjulsopphenget (push rod) som kontrolleres i forhold til kraften på innbremsingen. Dermed forhindrer man at bilens front “dykker” under innbremsing.

Jo lavere, jo bedre
I teorien vil systemet tillate at bilen kan settes opp med mindre markfrigang enn ellers, fordi man ikke trenger å ha “noe å gå på” for å unngå at frontvingen skal slå i asfalten under innbremsing. Og lavere markfrigang vil gi bilen bedre marktrykk, og dermed bedre ytelser. Markfrigangen på en F1-bil forandrer seg bare med noen få millimeter, men jo nærmere den kan holdes på det ideelle nivået, desto bedre er det for rundetidene.

Kunne blitt årets “må ha”
Ikke lenge etter at systemet ble “avslørt” ble det kjent at Ferrari også hadde konstruert et lignende system, og man begynte å skjønne at dette kunne bli årets tekniske “må ha”, med mulige protester fra teamene som ikke har rukket å utvikle sine egne systemer.

Notat fra FIA  
Men nå har “lovens voktere” satt en stopper for all videre bruk av nyvinningen i F1. På fredag sendte nemlig FIA ut et notat til alle teamene, der de gir beskjed om at såkalte “reaktive” fjæringssystemer ikke vil bli godkjent. Grunnen er blant annet at artikkel 3.15 i det tekniske reglementet krever at “enhver aerodynamisk effekt som skapes av fjæringen må være tilknyttet dens primære funksjon”. Videre sier reglene at “enhver enhet som påvirker bilens aerodynamikk må forbli ubevegelig i forhold til den fjærende del av bilen”. Klart?

Lotus fortalte bare halve sannheten
Lotus fikk sitt system godkjent av FIA på et tidlig tidspunkt, på bakgrunn av at hovedhensikten var å stabilisere bilen under innbremsing. Men straks det ble klart at den egentlige hensikten med systemet var å forbedre bilens aerodynamikk, var det ifølge en innsider hos FIA ikke vanskelig å ta beslutningen om å forby det.

Tre tideler per runde?
Forbudet setter en effektiv stopper for et system som kunne ha vært verdt omkring tre tideler per runde for Ferrari og Lotus på en gjennomsnittlig bane. Det betyr også at Red Bull og de andre konkurrentene slipper å bruke tid og penger på å lage sine egne systemer frem mot sesongstarten.

På mange måter er det vel OK at FIA kommer med forbudet før sesongen starter, så slipper vi den vanlige krangelen under de første løpene. De siste årene har vi hatt F-duct og eksosblåste diffusere, så det er kanskje like greit å slippe lignende krangler i år.

Og så unngår vi samtidig at førerne får enda en pedal eller knapp å holde rede på…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar