onsdag 7. desember 2011

Regelendringer for 2012

FIA-flaggSom nevnt i en tidligere artikkel har FIAs World Motor Sport Council vedtatt en del endringer i reglementene under sitt møte i New Dehli i dag. Her er de mest interessante punktene:

Ikke mer eksos i diffuseren
Av endringene i det tekniske reglementet er det vel kun ett vedtak som er interessant for folk flest, nemlig det som sier at «utblåsningsrørene for eksosen er nå strengt regulert for å sikre at den aerodynamiske effekten eksosgassene har på bilen skal holdes på et absolutt minimum».

Dette stadfester det man ble enige om i Technical Working Group tidligere i år, og betyr at Formel 1 går tilbake til den «gamle» typen eksosutslipp på toppen av sidepodsene - det man kaller «periskop-prinsippet».

Mer nytt i Sportsreglementet
I sportsreglementet er det kommet en god del nyheter, og etter det jeg forstår er det den såkalte Sporting Working Group som står bak alle forslagene som nå er vedtatt. (SWG er en komite som består av Charlie Whiting fra FIA, teamenes sportsdirektører og teamsjefene. Dessuten har gruppa fått innspill fra førerorganisasjonen GPDA.)

One move only
Det slås nå fast at det ikke er tillatt for en fører å svinge tilbake til idealsporet dersom han har flyttet seg ut av det for å forsvare seg mot en forbikjøring. Dette er en formalisering av regelen «one move to defend» ved forbikjøringer. Flytter man seg tilbake igjen regnes det som blokkering og skal straffes. Dårlig nytt for Michael Schumacher…

Ingen snarveier
Det er ikke lenger tillatt at førere kutter en sjikane eller tar andre snarveier for å spare tid (eller bensin) på en ut- eller inn-runde under kvalifiseringen. Dette så vi skjedde flere ganger i år, men det vil man altså ha en slutt på.

Safety Car
Safety Car-reglene er nok en gang endret, og nå har man tatt inn igjen regelen som sier at biler som er tatt igjen med en runde kan passere Safety Car og legge seg bakerst i feltet, slik at de ikke er i veien for lederbilene når Safety Car kjører inn. Det er bra, men kan bety at Safety Car må ligge ute litt lenger for at alle skal komme seg inn på riktig plass.

Når løpet stoppes
Biler som er i pit lane når et løp blir stoppet får nå lov til å slutte seg til bilene på griden igjen - på den plassen de hadde da løpet ble stoppet.

Det er også satt en maksimal tid for hvor lenge et løp kan vare dersom det blir stoppet. Denne grensen er satt til fire timer, og er kommet inn for å unngå at et løp som blir stoppet skal kunne pågå en hel dag.

Flere dekk på fredag
Alle dekk som er utlevert til en fører kan nå brukes på den første treningsomgangen. Tidligere var det bare tre av settene som det var tillatt å bruke. Dette betyr at førerne kan bruke flere sett med harde dekk på treningen, i steden for å måtte levere dem tilbake i ubrukt stand. Endringen kommer etter ønske fra Pirelli, som har irritert seg over at de har fraktet rundt på dekk som de visste aldri kom til å bli brukt. Dette kan kanskje føre til at det blir mer kjøring på fredagene.

Kollisjonstest
Ingen biler får være med på testene som kjøres før sesongen starter, dersom de ikke har klart alle kollisjonstestene først. Dette vil trolig bety at noen av teamene ikke vil rekke de første testene i februar.

Mer testing tillatt
FIA har også gått med på at det kan kjøres en tredagers test i løpet av sesongen. Tidligere har dette ikke vært tillatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar