onsdag 9. november 2011

To uavhengige DRS-soner i Abu Dhabi også

abu-dhabi-drsAbu Dhabis Grand Prix vil få to uavhengige DRS-soner, på samme måte som i Indias GP for to uker siden.

Sone nr. 1
Den første DRS-sonen blir lagt til den lengste rettstrekka på Yas Marina Circuit, mellom sving nr. 7 og 8. Deteksjonspunktet blir plassert ca. 100 meter før hårnålssvingen (sving 7), men førerne får ikke åpne bakvingen før de er halvveis nede på rettstrekka. Det betyr at en forbikjøring vil være fullført rett før bilene går inn i sving 8.

Sone nr. 2
Og her kommer det som kan bli interessant: FIA har nemlig valgt å legge deteksjonspunktet for den neste DRS-sonen rett etter sving 8, slik at føreren som nylig er blitt forbikjørt kan få sjansen til å ta tilbake plassen med en gang. Aktivering av DRS-vingen i sone nummer to kan skje etter det man ganske misvisende kaller sving 10 – midt ute på rettstrekka ned mot svingkombinasjonen 11, 12 og 13.

Bortkastet arbeid?
Denne varianten av tett påfølgende DRS-soner høres jo spennende ut. Men det er vel en fare for at de smarteste førerne vil droppe å kjøre forbi i sone 1 og heller holder seg bak til de kommer til sone 2, dersom de skjønner at blir for enkelt for konkurrenten å ta tilbake plassen sin igjen.

Droppet ombygging
Yas Marina er kjent for å være en håpløs bane å kjøre forbi på (bare spør Fernando Alonso), og etter fjorårets kjedelige forestilling ble det faktisk laget planer for å bygge om deler av banen. Men ombyggingen ble utsatt i håp om at kombinasjonen DRS, KERS og Pirelli ville være tilstrekkelig til å gjøre løpet interessant.

Med de erfaringene vi har hatt med DRS andre steder, ville jeg ikke følt meg for sikker på at det var lurt å spare de pengene. Men vi får vente og se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar