mandag 28. november 2011

Endelig Webber

Brasil_2011-Webber-ButtonSå fikk Mark Webber endelig lov til å vinne et løp i år, etter at Sebastian Vettel tilfeldigvis (?) fikk problemer med girkassen, og for en gangs skyld bare var nest raskest på banen.

Tilfeldig…?
Jeg skal ikke påstå at Red Bull hadde planlagt noe som helst, men det er jo ganske sjelden vi ser at en bil som får girkasseproblemer etter 14 runder og må gi fra seg ledelsen, også slår til med raskeste runde 30 runder senere og dessuten holder helt til mål. Men det går jo selvfølgelig an…

Med seieren i Brasil gikk Webber forbi Fernando Alonso med ett fattig poeng, og ble nr. 3 i førermesterskapet. Jeg antar at Ferrari er mistenksomme til den girkassen…

Endelig fred
McLaren har dessverre ikke samme girkasseleverandør som Red Bull. Lewis Hamilton mistet derfor alle girene sine på en gang og måtte bryte løpet. Dermed fikk Felipe Massa for første gang på lenge kjøre et helt løp uten å behøve å passe seg for ukontrollerte angrep bakfra.

Glem «racing accidents»
Bruno Senna var på sin side urutinert (eller dum) nok til å forsøke å hindre Michael Schumacher i å kjøre forbi, og fikk en drive through-straff for det. I Indias GP så vi også at Felipe Massa fikk samme straff for å holde på idealsporet da Lewis Hamilton prøvde å kjøre forbi ham, så nå må alle snart lære seg at dommerne ikke lenger godtar at den som blir forbikjørt forsvarer seg.

Heretter skal alltid en av førerne ha skylden for en kollisjon og skal gis en straff for det. Det som før ble kalt en «racing accident» kan vi bare glemme.

God jobbsøknad fra Sutil
Dagens største overraskelse var kanskje Adrian Sutil, som endte sesongen med å ta en sjetteplass for Force India. Han får bare håpe at innsatsen kom tidsnok, og at Vijay Mallya ikke allerede har bestemt seg for å bytte ham ut med Nico Hülkenberg.

Endelig er sesongen over
Men nå kjenner jeg at det egentlig er litt godt at Formel 1-sesongen er over. Red Bulls og Vettels dominans i år tok etter hvert bort mye av spenningen, og når alt var avgjort ble de siste løpene ble nesten uinteressante. Håper det jevner seg ut til neste år.

Men nå blir det å følge med på hva som skjer i førerkabalen. Her tror jeg det kommer til å skje mye i de neste ukene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar