torsdag 24. november 2011

DRS, Pirelli - og litt til om Brasils GP

Interlagos Sao PauloOm få dager avsluttes Formel 1-sesongen med Brasils Grand Prix på Autódromo José Carlos Pace i Sao Paulo (eller Interlagos, som banen også kalles). Selv om dette er det siste løpet i år, og det meste er avgjort allerede, er det flere ting som kan gjøre dette til et severdig løp.

Pirelli tester
Pirelli har valgt en ganske vanlig kombinasjon av dekkblandinger til dette løpet, med soft (gul) og medium (hvit). Men som et ledd i testingen for neste år er soft-dekkene denne gangen litt hardere enn vanlig, og skal ligge nærmere mediumdekkene i ytelse enn det som har vært normalt. Pirelli mener selv at differansen bare vil være 0,5 til 0,7 sekunder per runde.

Enkel DRS
I Brasils GP er FIA tilbake til en enkel DRS-sone igjen. Deteksjonspunktet vil bli i sving 2 (midt i Senna S), med aktiviseringspunkt 70 meter etter sving 3 – ute på den bakre rettstrekka. DRS-sonen blir 600 meter lang, noe FIA mener skal gi en del forbikjøringer – uten at det skal bli for enkelt.

Men forbikjøringer har vel egentlig aldri vært noe stort problem på Interlagos, takket være den lange rettstrekka oppover mot Senna S. Heldigvis har ikke FIA plassert noen DRS–sone her.

Regn og Safety Car
Som vanlig i Sao Paulo er det store sjanser for at det blir regn eller regnbyger under løpet. Dermed er det er ikke sikkert at vi får se de nye Pirellidekkene i aksjon på søndag, eller får vite om FIA har vært heldige med DRS-sonen.

Det vi i steden kan få se mye av er en viss Mercedes SLS AMG. Statistikken viser nemlig at Safety Car har vært ute i syv av de ti siste løpene på denne banen, og blir det regn på søndag får vi garantert se den fremst i feltet allerede fra start. FIA tar ingen sjanser lenger…

Noen fakta om banen

  • Autódromo José Carlos Pace er 4.309 meter lang, og kjøres motsols.
  • Banen ligger vel 800 meter over havet, og lufttrykket er derfor ca. 10 % lavere enn normalt. Det betyr at både motoreffekt, luftmotstand og marktrykk er tilsvarende redusert.
  • Banen har den laveste rundetiden i sesongen, med under 1 minutt og 12 sekunder.
  • Toppfarten er beregnet til 323 km/t med åpen DRS – 311 km/t uten.
  • Et pitstopp tar ca 20 sekunder totalt, og tapt tid for et stopp er ca 15 sekunder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar