søndag 16. oktober 2011

Vettel vant enkelt i Korea

Vettel-Webber_Korea 2011Det var kanskje noen som hadde sett for seg at Sebastian Vettel ville slappe av nå som førermesterskapet var avgjort, men dengang ei. Det hjalp ikke at Lewis Hamilton hadde snytt Red Bull for pole for første gang i år, eller at begge McLaren-førerne hadde vært overbevisende raske på treningene i Korea.

Sebastian Vettel vant likevel Koreas Grand Prix uten for store problemer, og tok sin tiende seier i år. Bare for å markere styrke la han like godt inn dagens raskeste runde helt til slutt – åtte tiendedeler raskere enn den Hamilton nylig hadde satt!

Kampen om de neste plassene
Den mest interessante kampen i dag sto vel egentlig om plassene bak Vettel. Nærmest ham lå Lewis Hamilton og Mark Webber, og bak dem kom Jenson Button og etter hvert også Fernando Alonso stadig nærmere. Hadde ikke Felipe Massa holdt ham igjen så lenge hadde kanskje Alonso vært noen plasser lenger frem, for etter at han kom forbi Massa satte han den ene bestetiden etter den andre. Jeg antar at Alonso kommer til å ta saken opp med Stefano Domenicali.

En av de bedre
Hamilton og Webber hadde flere tette fighter og forbikjøringer, og det viste seg at den nye banen i Korea slett ikke er den verste Herman Tilke har tegnet - bortsett fra den skumle utkjøringen fra pitlane. Men kombinasjonen av en svært svingete del og en uvanlig lang rettstrekke gjør at det blir vanskelig å få girutvekslingene til å stemme. Vi registrerte flere ganger at motorene nådde turtallssperren før DRS-sonen var slutt, og dermed fikk ikke DRS den ønskede effekten for alle.

Hver gang vi møtes…
Michael Schumacher og Vitaly Petrov fortsetter å treffes et stykke ned i feltet, og for tredje gang i år endte det med en smell. Denne gangen var det Petrov som glemte å bremse, og Schumacher som ble torpedert. Jeg registrerer at Petrov er blitt belønnet med fem plasser nedflytting på griden i Indias GP om to uker. Det var vel som forventet. (Men Schumacher slapp straff da han kjørte på Sergio Perez i Singapore…)

I tillegg til en Mercedes og en Renault i avgang ga episoden oss noen runder bak Safety Car, og dermed pakket feltet seg sammen igjen.

To stopp var nok 
Før løpet ble det snakket om minst fire pitstopp og mulig mangel på friske dekk mot slutten, men som så ofte før viste det seg at dekkslitasjen ble mye mindre enn ekspertene hadde spådd. Pirellis supersoft-dekk holdt mye lenger enn fryktet, og de fleste klarte seg med to stopp.

Dagens mann
Toro Rossos Jaime Alguersuari er dagens mann i mine øyne. Han startet fra P11 og endte på syvende plass, etter å ha passert Nico Rosberg på den siste runden.

Med Sebastien Buemi på niende fikk Toro Rosso fikk begge sine biler inn på poengplass denne gangen. Dermed er de helt oppe i ryggen på Sauber, og bare tolv poeng bak Force India som ligger på sjetteplass.

Feilkalkulering?
Etter løpet så vi at både Alonso og Rosberg måtte stoppe ute på banen for at de skulle ha nok bensin igjen til at FIA kunne få tatt sin reglementerte prøveliter. Hvis man tar med i regnestykket at de sparte en del bensin på rundene som ble kjørt bak Safety Car, så tyder vel dette på en smule feilberegning? Eller tok de igjen besparelsen bak SC ved å skru opp miksturen ekstra mye etterpå?

Kanskje det snart er på tide at FIA krever at bilene skal ha nok bensin til å kunne kjøre inn i Parc Ferme for egen maskin etter løpet.

Jaguar?
Med dette resultatet vant Red Bull konstruktørmesterskapet for andre året på rad. I tillegg har altså Vettel tatt førermesterskapet begge årene.

Er det noen som husker at dette er det samme teamet som het Jaguar og stort sett befant seg langt bak i feltet? Høsten 2004 solgte Ford hele rasket til Red Bull for 1 dollar, og nå er de altså et etablert toppteam.

Utrolig hva de riktige folkene kan utrette på noen få år (når de får nok penger å hjelpe seg med, vel og merke).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar