tirsdag 25. oktober 2011

Litt om Buddh International Circuit

Buddh-International-CircuitKommende helg kjøres Indias Grand Prix for første gang – på den nybygde Buddh International Circuit, 5 mil utenfor New Dehli. Banen er 5125 meter lang, og som så ofte før heter arkitekten Herman Tilke.

Korea-kopi
Buddh er en kombinasjon av mange svinger der hastigheten blir forholdsvis lav, og et par lange rettstrekker der farten blir høy – ikke så ulikt den ett år gamle banen i Korea. (Og gjett hvem som har tegnet den!)

Den første sektoren er av typen «start og stopp», med to rettstrekker koblet sammen av hårnålssvinger, mens midtsektoren har noen raskere svinger. Sving 10 og 11 er dosert, og her regner man med at førerne vil bli utsatt for like store G-krefter som i sving 8 i Tyrkia.

Banen har store høydeforskjeller – f.eks. er stigningen fra sving 1 til sving 3 hele 14 meter. Det betyr at straffen for ha å mye bensin ombord blir større her enn på mange andre baner.

Teoretiske beregninger
I og med at banen er helt ny finnes det ingen reelle data å gå ut fra, verken om topphastighet, bensinforbruk eller dekkslitasje. Men teamene har gjort databeregninger av det meste, og førerne har tørrtrent på banen i simulator i lang tid.

Det er beregnet at førerne vil kjøre med full gass i 70% av runden, og toppfarten er beregnet til 320 km/t med åpen DRS (308 km/t uten). Søndagens løp vil gå over 60 runder, og rundetiden er beregnet til 1 minutt og 27 sekunder.

Et pitstopp er beregnet å ta ca. 20 sekunder, og tidstapet for et stopp tror man vil bli ca. 15,5 sekunder.

Forsiktig av Pirelli
Pirellis dekkvalg for Indias GP er ganske konservativt og forsiktig. På en ny og ukjent bane vil de ikke ta noen sjanser, og de er også usikre på hva G-kreftene i sving 10 og 11 vil bety for dekkslitasjen. Valget falt derfor på soft (gulmerket) som prime og hard (sølvmerket) som option.

Husk at sommertiden er over!
Både kvalifisering og løp starter kl. 10.30 norsk tid, men husk å flytte klokka en time tilbake natt til søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar