mandag 3. oktober 2011

Hard kamp om sjetteplassen

Force IndiaRed Bull har så godt som sikret seg konstruktørmesterskapet i år også, selv om det fortsatt er fem løp igjen av sesongen. Det er også klart at McLaren, Ferrari og Mercedes vil ta de tre nærmeste plassene bak brusguttene. Den innbyrdes kampen mellom toppteamene er derfor på mange måter allerede over, og selv om det fortsatt ligger mye prestisje i å vinne løpene som gjenstår, er det neste års biler som nå har størst prioritet hos de fire i toppen.

Indere i høstform
Men lenger ned på tabellen er kampen langt fra avgjort, og innsatsen for å sikre seg mest mulig av Bernies premiepott er fortsatt stor. Renault ligger i øyeblikket på femteplass, men skal ikke føle seg for trygge på at det holder helt inn. Force India har gjort det godt i det siste, og har tatt store jafs av Renaults forsprang. På de siste fire løpene har Renault bare tatt fire poeng, mens Force India har tatt 28, slik at avstanden mellom dem er redusert fra 46 til 22 poeng.

Franske skrythalser
Da Renault sparket Nick Heidfeld til fordel for Bruno Senna foran Belgas Grand Prix, uttalte teamsjef Eric Boullier at de hadde som mål å ta fjerdeplassen fra Mercedes. Da lå tyskerne bare 14 poeng foran dem. Tre løp senere er avstanden opp til Mercedes blitt hele 44 poeng, så noe må ha gått galt et sted for Renault. Dessverre for Boullier kan han ikke gi Senna hele skylden alene.

Desperate sveitsere
Sauber ser heller ikke ut til å ha tålt ferien, for i likhet med Renault har deres poengfangst stoppet nesten helt opp. Ett fattig poeng er alt de har klart å skrape sammen i høst, og dermed har de mistet sjetteplassen til Force India. Nå sier ryktene at Sauber kommer med oppdateringer som egentlig var beregnet for 2012 allerede til Japans Grand Prix, så her skal visst ingen ting være uprøvd.

Ustabile italienere
Toro Rosso har vært litt opp og ned hele sesongen, og er derfor vanskelig å bedømme formen på. Men italienerne har tatt seks poeng mer enn Sauber etter ferien, og kan fort komme til å dytte sveitserne videre ned til åttendeplass dersom fremgangen fortsetter. Også Toro Rosso planlegger å komme med nye aerodynamiske deler til de siste løpene, så her er det ingen som gir opp kampen før sesongen er slutt.

Store penger på spill
En sjetteplass i et mesterskap er vanligvis ikke noe å satse på, men i Formel 1 betyr dette en mulig inntekt på et sted mellom ni og ti millioner dollar (55-60 mill.kroner), dersom vi skal tro de som hevder å ha kjennskap til fordelingsnøkkelen i Concorde-avtalen. Forskjellen mellom sjette- og syvendeplass er et par millioner dollar, kanskje mer.

Derfor er det fortsatt full satsing både hos Force India, Sauber og Toro Rosso.

Poengtabeller, fører og konstruktørmesterskap 2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar