torsdag 6. oktober 2011

DRS-sone og andre fakta om Japans Grand Prix

suzuka-drsFIA har bestemt at det bare skal være én DRS-sone i Japans Grand Prix på Suzuka. Deteksjonspunktet blir plassert 70 meter etter høyhastighetssvingen 130R, og førerne kan aktivere bakvingen 30 meter etter utgangen av sving 18. Det betyr at de kan kjøre med åpen bakvinge hele start- og målraka ned mot sving 1.

Lite bremsing 
Suzuka er 5807 meter lang og Japans GP går over 53 runder. Det kjøres med full gass på hele 70% av runden, mens tiden førerne bruker bremsen bare er 10%. Det er langt mindre enn normalen. Toppfarten er beregnet til 324 km/t med DRS aktivert, og 312 km/t uten.

Pitstopp og dekk
Fartsgrensen i pitlane på Suzuka er 100 km/t (60 km/t på trening), og gjennomsnittstiden for et pitstopp er 20,8 sekunder. Tiden en fører taper på et pitstopp er ca. 16,8 sekunder.

Pirellis dekkvalg til Japans GP er medium (hvit) som prime og soft (gul) som option. Pirelli regner med at de fleste toppførerne vil gjøre tre stopp, men at teamene litt ned på griden trolig vil forsøke en tostopp-strategi.

Alan Jones dømmer
Det er F1-verdensmesteren fra 1980, australieren Alan Jones, som skal være førernes representant i dommerkomiteen denne helga. De andre dommerne er australieren Garry Connely og visepresidenten i FIA, meksikaneren José Abed.

Nå kan Vettel avgjøre
Sebastian Vettel trenger bare ett poeng til for å avgjøre verdensmesterskapet, og det skal vel mye uflaks til for at han ikke skal avgjøre det hele på søndag. Suzuka er en bane som passer Red Bull-bilene, og Vettel har vunnet her både i 2009 og 2010.

Når man i tillegg vet at Vettels dårligste resultat i år er en fjerdeplass, så er det vel større sjanse for at han vinner løpet på søndag, enn at han ikke skal klare å ta ett fattig poeng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar