fredag 9. september 2011

Pirelli setter nye grenser. Blir det verst for Red Bull?

Pirelli-whiteFør hvert løp kommer Pirelli med en anbefaling av hvor mye forhjulscamber de mener teamene kan kjøre med. (Camber er graden av hvor mye hjulene ‘lener seg innover i toppen’.) For stor cambervinkel gjør at dekkenes innerkant slites svært raskt, og Pirelli sier de setter begrensningen av sikkerhetsmessige hensyn.

Men fordi mer camber både gir raskere oppvarming av dekkene og bedre grep for forhjulene, så ønsker teamene at vinkelen skal være størst mulig. Derfor har noen team brukt treningene til å se om de kan flytte Pirellis anbefalte grenser et hakk eller to, noe Pirelli selvsagt ikke er glade for. Det er jo de som får negativ oppmerksomhet dersom et dekk skulle eksplodere og kanskje føre til en ulykke.

Red Bull flytter grenser
Under Belgias Grand Prix var det vått på alle treningene, og derfor var det først under kvalifiseringen at man oppdaget at flere team hadde problemer med dekkslitasje på grunn av større cambervinkel enn det Pirelli hadde anbefalt. Verstingene var Red Bull, som kjørte med 4,3 grader camber, mens Pirellis anbefaling var 4 grader.

Nervøs Newey
Faren for at Vettel eller Webber skulle oppleve en dekk-eksplosjon på Spa var derfor ganske stor, og Adrian Newey innrømmet etter løpet at han hadde vært svært bekymret for at det skulle skje en ulykke. Som vi vet gikk det jo bra, men Pirelli ønsker ikke at dette skal gjenta seg.

Nyheter til Italias GP
Til Italias Grand Prix på Monza – som også er en høyhastighetsbane – har Pirelli derfor
satt cambergrensen så lavt som 3,25 grader. De har også produsert en egen serie med soft-dekk som skal være bedre tilpasset den høye rotasjonshastigheten dekkene har på Monza. Problemet er ikke like stort for medium-dekket, slik at det blir ‘nødløsningen’ dersom noen likevel skulle få problemer.

Pirellis tiltak betyr at enkelte kanskje vil oppleve en smule understyring på Monza, og at det vil bli vanskeligere å få varme i dekkene.

Verst for Red Bull?
Spørsmålet er om Pirellis innstramming bli verst for Red Bull, eller om de fortsatt har noe å gå på i forhold til konkurrentene.

Relaterte saker:
Ekte dobbel DRS på Monza
Ingen harde dekk i de neste løpene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar