torsdag 8. september 2011

Er Toro Rosso i ferd med å bli arabisk?

Toro RossoFor en uke siden meldte den spanske avisa AS at Toro Rosso var i ferd med å bli solgt til IPIC (International Petroleum Investment Company), som er Abu Dhabis statlige oljefond. Red Bull har lenge forsøkt å selge B-teamet sitt, og IPIC eier også to av Toro Rossos største sponsorer, sveitsiske Falcon Private Bank og kanadiske Nova Chemicals. Nyheten om et oppkjøp virket derfor ikke helt usannsynlig.

Ny arabiskeid sponsor
Men foreløpig har det ikke kommet noe mer konkret om overtakelsen. Isteden har Toro Rosso offentliggjort at de har fått en ny, stor sponsor, og jammen viser det seg at det også er et selskap som eies av IPIC. Så da nærmer kanskje overtakelsen seg.

CEPSA satser mot toppen 
Den nye Toro Rosso-sponsoren er det spanske oljeselskapet CEPSA, som nå er heleid av IPIC. Etter at araberne overtok har selskapet lagt en storstilt plan om å vokse til å bli et globalt energiselskap, og som en del av planen skal de også bruke mere penger på å gjøre merkenavnet kjent.

Fra og med Italias GP vil CEPSA-logoen bli synlig både på Toro Rosso-førernes overaller og på nesen og bakvingen på bilene. Det betyr at noe av Red Bull-reklamen må vike for CEPSA’s røde og hvite logo.

Ifølge spanske medier er planen at CEPSA skal bli hovedsponsor for teamet fra 2012, og at bilene da skal bli røde og hvite. Og da er det altså mulig at teamet også har byttet eier. ‘Team UAE’ har vært nevnt som nytt navn, men vi får bare vente og se hva som skjer.

Bra for Alguersuari
CEPSA’s satsing er nok gode nyheter for Jaime Alguersuari, ettersom den Madrid-baserte ledelsen i selskapet skal være svært opptatt av å ha en spansk fører i en av bilene. CEPSA har en lang historie som sponsor av spanske MC-førere, og nå går de altså videre til Formel 1.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar