torsdag 25. august 2011

Renault F1 bekrefter Bruno Senna for Belgias Grand Prix

senna_renault

I går kveld ble ryktet om at Bruno Senna skal overta Nick Heidfelds plass hos Renault F1 endelig bekreftet. Men det Renault foreløpig har sagt er kun at Senna skal erstatte Heidfeld i Belgias Grand Prix; de har ikke sagt noe om hva som skal skje etterpå. Men alle signaler tyder likevel på at Nick Heidfeld er ferdig som Renault-fører.

En varslet oppsigelse
Både teameier Gerard Lopez og teamsjef Eric Boullier har på en måte forberedt Heidfelds oppsigelse en stund, med sine uttalelser om at de ikke var fornøyd med tyskerens innsats for teamet. Men faktum er jo at Heidfeld har tatt flere poeng enn sin teamkollega Vitaly Petrov, så det er vanskelig å skjønne hva de egentlig hadde forventet seg ut over det. Til Heidfelds forsvar bør jo også nevnes at det ikke kan være enkelt å ta poeng med en bil som tar fyr i tide og utide.

Penger fra Brasil
Det som egentlig ligger bak førerbyttet er nok først og fremst det faktum at Renault F1 er i akutt pengemangel, og at Genii Capital (som kjøpte Formel 1-teamet av Renault) har vært på jakt etter noen som kan bidra til å få betalt regningene.

Genii Capital har nylig inngått et strategisk samarbeid med det brasilianske investeringsselskapet World Wide Investments, som har mange milliarder dollar ledig som skal plasseres i nye prosjekter. Bruno Senna og Gerard Lopez, var i forbindelse med dette på sponsorjakt i Brasil i sommer, og det er sannsynligvis det vi nå ser resultatet av.

Økonomisk sett er nok betalføreren Bruno Senna en bedre deal for Renault F1 enn Nick Heidfeld, som fikk betaling for å kjøre. Men sportslig? Neppe.

Glede hos Mercedes
Renault ligger i øyeblikket på femteplass i konstruktørmesterskapet, 14 poeng bak Mercedes, og for noen dager siden sa Eric Bouiller at de hadde som mål å ta igjen dette forspranget. Den uttalelsen må ha vært beregnet på sponsorene, for hvis det er noen som har grunn til å feire nå (bortsett fra Bruno Senna selv), må det vel være folkene hos Mercedes GP. Sjansen for at Renault skal gå forbi Mercedes i konstruktørmesterskapet er nok blitt en god del mindre etter førerbyttet.

Bruno Senna kjørte som kjent for HRT i fjor uten å imponere noen, mens Nick Heidfeld har plukket poeng jevnt og trutt i år. Han ligger faktisk på åttendeplass på tabellen - to poeng foran Michael Schumacher. Eric Bouiller må vel være en av de få som tror at poengfangsten deres vil bli større med Senna enn med Heidfeld.

Ute for godt?
Nick Heidfeld hadde det som (ganske misvisende) kalles en «vanntett» kontrakt, og hans manager har derfor ført harde forhandlinger med Renault F1 de siste dagene. Det er all grunn til å tro at Heidfeld har fått en brukbar sluttpakke for å overlate plassen sin til Senna, men i praksis er nok det av mindre betydning for «Quick Nick». Det finnes neppe noen team som har plass til ham nå, så det er vel fare for at den «flammende» oppvisningen hans i Ungarns GP 2011 var siste gang vi så Nick Heidfeld i Formel 1.

Uklar situasjon
Renault F1 har ennå ikke sagt noe om hva som vil skje med førersituasjonen etter Belgias GP, og hvor lenge Bruno Sennas sponsormidler holder ham inne er ikke godt å si. Renault F1 har jo blant annet lederen av årets GP2-serie, Romain Grosjean, ventende i kulissene, så det kan vel hende at Sennas glede blir kortvarig.

Den Renault F1 egentlig venter på er jo Robert Kubica, som fortsatt jobber for å komme tilbake etter skaden. Men hans situasjon er ganske uklar, og selv om det meldes at han gjør store fremskritt er det fortsatt usikkert om han vil bli i stand til å returnere til Formel 1.

Oppdatering:
Bruno Sennas avtale bekreftes også å gjelde for Italias GP om to uker, men hva som skal skje etter det er ganske usikkert. Det skal visstnok være flere «rettslige spørsmål» som må avklares, og Heidfeld har stevnet Renault F1 for retten den 19. september. Mye tyder på at kontrakten hans inneholder klausuler som det ikke er så lett for Renault å vri seg unna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar