fredag 12. august 2011

Filmanmeldelse: Senna

Senna-coverNå har jeg endelig fått den mye omtalte dokumentarfilmen om Ayrton Senna i hus (selvsagt på Blu-Ray), og kan si litt om hva jeg synes om denne filmen. Forventningene var ganske store, for filmen har fått utrolig mye skryt av Formel 1-skribenter og fans over hele verden. La meg med en gang si at jeg nok ikke ble like imponert som mange andre.

Først og fremst må det sies at dette ikke er en film om Sennas liv, men en dokumentar om tiden fra han debuterte i F1 og frem til hans død. Sånn sett er det en ren Formel 1-film, og det burde jo være midt i blinken.

Lite nytt
Men filmen forteller lite nytt om Ayrton Senna som en ‘godt voksen’ F1-fan ikke vet fra før. Vi får heller ikke se så mange nye og ukjente klipp fra løpene Senna var med i. Et par regnløp der Senna dominerte har de fått plass til, samt en del film fra de to berømte krasjene på Suzuka i 1989 og 1990. Dessuten har de tatt med en del fine opptak fra inboard-kameraet i Sennas bil. Dessverre har de lagt på ny, uoriginal lyd etterpå, slik at girskiftene ikke stemmer. Det er ikke så moro når man først legger merke til det.

Første del av filmen fokuserer på konflikten mellom Senna og Prost, og forteller også hvorfor Senna havnet hos Williams akkurat til den fatale 1994-sesongen. Siste del av filmen er naturlig nok viet til den triste helga på Imola, der både Roland Ratzenberger og Ayrton Senna ble drept. Dette er kanskje den mest interessante delen av filmen.

Guddommelig
Problemet med en dokumentarfilm om en person som fortsatt er en helteskikkelse for mange, er vel at man blir nødt til å fremstille denne personen så positivt som mulig, og dermed er det fort gjort at det tipper over. Jeg reagerer på at det blir i overkant mye ‘guddommelig’ om Senna, og at Alain Prost blir fremstilt som ‘den onde’. Den vinklingen blir forresten forsterket av intervjuene med Ron Dennis, som ikke lar det være tvil om hvem han holdt med i denne konflikten.

Men Prost fikk i hvertfall sagt at han mente Senna hadde et problem fordi han trodde han var udødelig, og det er jo et interessant poeng. Jackie Stewart konfronterte også Senna med at han var uvanlig ofte innblandet i kollisjoner, noe Senna ble svært irritert over. Ayrton Senna var helt klart en fantastisk fører, men han var innstilt på at han alltid skulle vinne, og tok store risker for å oppnå målet.

Skurken
Den store skurken i filmen er uansett den gale FISA-sjefen, Jean-Marie Balestre. Klippene fra førermøtene som Balestre deltar på er nesten komiske. Men at Prost og Balestre skulle ha rottet seg sammen for å knekke Senna, det har jeg liten tro på.

Filmen er godt satt sammen til en helhet, uten den ‘fortellerstemmen’ vi ofte hører i andre dokumentarfilmer. Men enkelte av journalistene som uttaler seg – især John Bisignano fra ESPN – virker i overkant Senna-frelst.

Min konklusjon
Er filmen bra? Ja. Er den fantastisk? Nei. Jeg klarer dessverre ikke å bli så veldig engasjert av denne filmen. Den er helt grei, men ikke så bra at den havner på noen toppliste hos meg i hvertfall. På en skala fra en til ti gir jeg ‘Senna’ en syver. Da bør jeg vel samtidig opplyse at jeg aldri var noen stor Senna-fan, og at dette kanskje bidrar til at jeg er litt lunken til filmen.

Det skal tilføyes at jeg kun har sett den lange versjonen av filmen (ca. 2t 40 min.), så hvordan kinoversjonen, som er nesten en time kortere er, skal jeg ikke uttale meg om. Den ligger på samme BD-plata, men jeg tviler på at jeg kommer til å se den også. Men den lange versjonen var ikke kjedelig, bare så det er sagt. Men heller ikke fantastisk.

For nye, unge Formel 1-fans, eller for folk som ikke er interessert i Formel 1 fra før, kan ‘Senna’ sikkert være en god film for å få innblikk i en viktig del av Formel 1-historien. Faren er som sagt at det kan bli litt mye pro-Senna. Men vi skal uansett være glade for at det endelig kommer en seriøs film om Formel 1, som både blir vist på kino, og som det ser ut til at folk flest ønsker å se.

Litt tilleggsinformasjon
Et tips til dere som skal se denne filmen: Dropp den norske teksten! Om de har brukt Google Translate, eller om det bare er noen som ikke har peiling på motorsport som har oversatt filmen til norsk er vanskelig å si, men en del ord er oversatt så feil at det gjør vondt. For eksempel er ‘field’ (feltet) blitt til ‘banen’, ‘lap’ er blitt til ‘etappe’ og ‘setup’ til ‘montering’. Jeg byttet til svensk tekst og da ble det ganske mye bedre.

Litt morsomt er at det også er engelsk tekst på filmen som selges i Norge, for i England kommer ikke ‘Senna’ i butikkene før 10. oktober. Det virker litt rart, for de har jo vist den på kino der borte for lenge siden. Kjøper man filmen fra Amazon eller en annen engelskspråklig nettbutikk nå, får man en versjon med italiensk, portugisisk og japansk tekst. Og når det snakkes portugisisk i store deler av filmen blir det ikke lett å få med seg noe fornuftig når teksten er på italiensk.

2 kommentarer:

  1. takker for anmeldelse! kikket på filmen på platekompaniet, men ble ikke noe kjøp foreløpig. har sterk misstanke om at min reaksjon blir veldig lik den du har her.

    by the way.. halvsov i sofaen foran robin hood med kevin costner i går. i en scene der er han sheriffen sint på robin hood og ønsker å kutte ut hjertet hans med en skje, og broren hans eller hvem det er lurer på hvorfor en skje og ikke et sverd.
    "because its dull .." ble svaret, som ble oversatt til "fordi den er kjedelig"
    off topic.. men burde jo ikke være lov..

    SvarSlett
  2. Ja, dårlige oversettelser er skikkelig irriterende. På 'Senna' sitter man bare og venter på neste blemme, og glemmer nesten å følge med på filmen.

    SvarSlett