tirsdag 30. august 2011

Ekte dobbel DRS på Monza

monza_mapFIA har varslet at det vil bli to DRS-soner i Italias Grand Prix om to uker. Det har vi sett i to løp tidligere i år - både i Montreal og i Valencia. Men da var det ett felles deteksjonspunkt som utløste bruken av DRS på de to etterfølgende rettstrekkene. På Monza vil det for første gang bli to helt adskilte DRS-soner, med hvert sitt deteksjonspunkt.

Den første DRS-sonen blir på start- og målstrekka, med deteksjonspunkt i utgangen av Parabolica, og den andre sonen vil bli på rettstrekka mellom den andre Lesmokurven og Ascarisjikanen, med deteksjonspunkt etter den første Lesmokurven.

Spørsmålet er bare om effekten av DRS blir så veldig stor på Monza, for her kjører jo alle med svært lite vinge fra før.

Større marktrykk en fordel?
Men i fjor viste Jenson Button at det kunne være en fordel å kjøre med høyere marktrykk enn vanlig, i kombinasjon med McLarens F-duct. Det kan jo hende at noen vil prøve dette i år også, hvis de kan utnytte DRS-effekten til sin fordel.

Større marktrykk reduserer også dekkslitasjen, så det kan bli mye datasimulering for teamene før de finner ut hva som lønner seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar