mandag 4. juli 2011

Virgin får teknisk hjelp hos McLaren

Virgin VR02Virgin Racing har i dag offentliggjort at de har inngått en langtidsavtale med McLaren om teknisk støtte. Dette innbærer at de vil få tilgang til McLarens ressurser og tjenester, blant annet testrigger, simulatorer, CAD/CAM-løsninger og dataprogrammer for løpsstrategi.

CFD - et blindspor
Virgin startet som kjent opp med store ambisjoner om kun å bruke CFD (Computational Fluid Dynamics – eller ‘Can’t Find Downforce’ som noen kaller det) for å utvikle bilen, men dette fungerte akkurat så dårlig som kritikerne hadde spådd. Virgin ble hengende etter i utviklingen, og sa derfor nylig opp avtalen med Nick Wirth og hans utviklingsselskap.

Med den nye avtalen får Virgin tilgang til McLarens vindtunnel, og vil heretter gjøre sitt utviklingsarbeid på samme måte som alle de andre teamene.

Kjøper WRT
Virgin har også kjøpt Wirths høyteknologiske senter i Banbury, som de skal benytte de nærmeste årene, mens de jobber med å få bygget sitt eget, spesialdesignede F1-anlegg. Store ambisjoner har de i alle fall!

Pat Symonds sentral
Kursendringen hos Virgin kommer etter at den tidligere Renault-toppen, Pat Symonds, har gjort en analyse av teamets situasjon og muligheter. Symonds er leid inn som konsulent hos Virgin, ettersom han formelt sett er utestengt fra Formel 1 av FIA etter løpsfiksingsskandalen i Singapores GP i 2008.

Mercedesmotor neste år?
Virgins motoravtale med Cosworth løper fortsatt, men det er vel sannsynlig at de nå kommer til å bytte til Mercedes-motorer, slik at de kan samarbeide enda tettere med McLaren.

Det var en lignende avtale mellom Force India og McLaren som ble inngått høsten 2008, som både førte til et motorbytte og stor fremgang for inderne. Denne avtalen ble forøvrig forlenget i vinter, og løper nå til utgangen av 2012.

Kanskje kommer Virgin seg også opp av sumpen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar