torsdag 7. juli 2011

Kun en DRS-sone på Silverstone

silverstone_drs_soneI motsetning til det vi har sett i de to siste løpene, vil det kun bli én DRS-sone i Englands GP på Silverstone kommende helg.

Både i Montreal og i Valencia prøvde FIA seg med to DRS-soner og bare ett deteksjonspunkt, men det fungerte vel bare sånn passe. I Kanada ble det litt for mye av det gode, mens det fungerte ganske dårlig i Spania.

På Silverstone har derfor FIA gått tilbake til det opprinnelige konseptet, med en enkelt DRS-sone.

Deteksjonspunktet blir i den nye sving 3 (Village). DRS-vingen kan åpnes mellom sving 4 og 5, og kan brukes nedover hele den såkalte Wellington Straight og ned mot sving 6 (Brooklands).

Mye er nytt
Utbyggingen av Silverstone har fortsatt siden fjorårets omlegging av selve banen, og i år er hele depotområdet flyttet til rettstrekka mellom Club og Abbey. Det er bygd en flott, ny depotbygning som de har døpt til «The Wing», og både pitlane og sving 1 er nye for årets løp.

Raske pitstopp
Utkjøringen fra pitlane er nå blitt en ganske bratt oppoverbakke, og bilene kommer ut på banen i en sving der hastigheten er svært stor – og rett før deteksjonspunktet for DRS. Det kan jo gi noen interessante situasjoner. Pitlane er dessuten mye kortere enn selve banen, og fartsgrensen er 100 km/t. Tidstapet ved å gå inn for å bytte dekk vil derfor ikke bli så veldig stort – kanskje bare 15 sekunder.

Mansell i dommerkomiteen
Førernes representant i dommerpanelet er forøvrig verdensmesteren fra 1992, Nigel Mansell, som har vunnet Englands GP på Silverstone tre ganger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar