mandag 25. juli 2011

Hamilton til topps i Tysklands GP

alonso_webber_nurburgringLewis Hamilton vant Tysklands GP på Nürburgring foran Fernando Alonso og Mark Webber. Etter et svakt Englands GP er altså McLaren plutselig tilbake i toppen. Det skumle er at de innrømmer at de ikke helt skjønner hvorfor.

I øyeblikket virker det som om Red Bull har mistet forspranget de hadde til både Ferrari og McLaren, og at de nå begynner å slite med å holde følge – både i kvalifiseringen og i løpene. Men nå var det uvanlig kaldt på Nürburgring, så vi får vente til etter et (vanligvis) varmere Ungarns GP før vi feller noen endelig dom.

Ingen Vettel på pallen 
Dette var det første løpet i år uten Sebastian Vettel på pallen. VI fikk bekreftet at Vettel ikke trives like godt når han må starte litt ned i køen, som når han får starte fra pole og kan ligge i teten og kontrollere. Statistikken viser faktisk at vi må helt tilbake til Tysklands GP i 2009 før vi finner at Vettel kom på pallen etter å ha startet lenger ned enn P3.

Har mye å gå på
Men nå er det jo ikke så farlig om det glipper litt for Vettel, for til tross for alle feilene han gjorde på Nürburgring - og selv om han ikke helt holdt samme fart som konkurrentene i teten - så minket ledelsen hans med bare tre poeng denne helga. Så lenge de nærmeste utfordrerne bytter på å vinne, og så lenge hans teamkollega sjelden blir bedre enn nummer tre, så kan Vettel klare seg godt med fjerdeplasser resten av sesongen.

Synd for Massa
Felipe Massa og Sebastian Vettel hadde en fight gående gjennom halve løpet, og Massa gjorde en kjempejobb for å holde Vettel bak seg. Men dessverre ble hele Massas innsats ødelagt av et dårlig depotstopp – en runde før mål. Det må være surt å miste fjerdeplassen på den måten.

Årsbeste for Force India
Adrian Sutil ble sjettemann – foran begge Mercedesførerne – og var den beste av førerne som bare hadde to stopp. Dette var Force Indias beste resultat i år, og de klatret med det forbi Toro Rosso i konstruktørmesterskapet.

Svakt av Mercedes
Syvende og åttendeplass for Mercedes på hjemmebane – en runde bak en McLaren med samme motor - er vel neppe noe de er fornøyd med. Men Michael Schumacher kom denne gangen i mål med den samme frontvingen som han startet med, så noen positive elementer kan de jo ta med seg. Forsøket hans på å komme forbi teamkollega Nico Rosberg endte imidlertid med en snurring, og Scumi kom dermed som vanlig i mål etter Rosberg.

Bra av Kobayashi
Etter to løp uten poeng var Kamui Kobayashi igjen tilbake blant de ti beste. Han startet fra P17, men som Jaime Alguersuari har vist flere ganger så er det ikke alltid en ulempe å falle ut tidlig i kvalifseringen, for da har man masse ubrukte dekk å kjøre med i løpet. Poeng til Sauber i enda et løp.

Dagens radiomelding
Som vanlig var det mange idiotiske radiomeldinger fra race-ingeniørene til førerne. De fleste virker helt unødvendige, for hvis en fører må bli minnet om å kjøre så fort han kan, så er det vel på tide å bytte ham ut? Derfor var det flott å høre Lewis Hamilton si fra om at han var lei av maset. «Don’t talk to me while I’m racing!», glefset han i radioen. Da ble det stille en stund. Bra!

Dagens haiker
Etter løpet holdt Fernando Alonso på å kjøre tomt for bensin, og fikk beskjed  fra teamet om å stoppe ute på banen. Dermed måtte han be Mark Webber om skyss inn til depotet. Sist vi så en Formel 1-bil med passasjer var vel på Silverstone i 1991, da Ayrton Senna fikk haike med Nigel Mansell. Egentlig er vel ikke dette lov lenger på grunn av sikkerheten, men jeg håper FIA ikke henger seg opp i sånne bagateller.

Buemi straffet
Tidlig i løpet så vi at Nick Heidfelds Renault fløy av banen etter å ha blitt presset ut av Sebastien Buemi. Som ventet fikk Buemi en straff for dette, og dommerne har bestemt at Toro Rosso-føreren skal flyttes fem plasser ned på griden i Ungarns GP.

Strategenes løp
Selv om også dette løpet ga oss noen tøffe dueller og avgjørende forbikjøringer ute på banen, ble Tysklands GP i bunn og grunn avgjort av dekkstrategier og godt timede depotstopp. Spennende, men ikke like hendelsesrikt som mange andre løp i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar