søndag 10. juli 2011

Fortsatt uavklart om eksosblåste diffusere

Newey_HornerForeløpig siste nytt i krangelen om eksosinnblåsing i diffuserne er at det som ble bestemt i går morges - før den tredje treningsomgangen og kvalifiseringen - også vil gjelde for selve løpet i dag.

Det betyr at når føreren ikke gir gass, så skal motoren kun levere 10 % eksostrykk på 10 000 omdreininger og 20 % på 18 000 omdreininger. Opphevelsen av dispensasjonen til de Renault-motoriserte teamene står fortsatt ved lag, mens bilene med Mercedes-motorer fremdeles får lov til å ha fire sylindre i drift når gassen slippes, for å unngå motorhaveri.

Betyr lite på Silverstone
Som vi så på gårsdagens kvalifisering er det lite som tyder på at endringene har skadet Red Bull særlig mye, mens McLaren kanskje er blitt enda lenger etter. Men dette kan jo også skyldes andre ting, som for eksempel det kalde og fuktige været, eller at Silverstone er en svært rask bane der gassen bare er av i 8 % av runden.

Teamene må bli enige
Hva som vil bli lov i resten av sesongen er imidlertid fortsatt uavklart. FIA har nå snudd i saken, og sier at de er villige til å droppe hele forbudet og la teamene gå tilbake til det gamle oppsettet, dersom alle teamene godtar det.

Men det er vel ikke sikkert at alle teamene er interessert i å gå tilbake til slik det var før Silverstone. For nå har de jobbet mot denne endringen i en måned, og flere team har laget helt nye aeropakker - nettopp med de nye reglene for øye.

Teamen hadde et møte i morgentimene i dag, men det kom ikke til noen endelig avklaring i saken der.

Stille fra Ferrari
Har noen forresten lagt merke til hvor mistenkelig stille Ferrari har vært i denne saken? De fikk aldri noen dreis på eksosinnblåsingen, og er nok bare glade for at det er blitt forbudt. De har isteden satset på en stor aero-oppgradering til Silverstone, og hvis avstanden mellom Alonso og de to Red Bull-bilene på kvalifiseringen er reell, så er de neppe interessert i å gå et skritt tilbake igjen.

Dette kan også gjelde flere andre team, for både Williams, Sauber og Force India gjorde sine beste kvalifiseringer for sesongen på Silverstone i går. Det er derfor ikke usannsynlig at noen av disse vil stemme mot FIA’s utspill om å la eksosblåsingen slippe løs igjen.

Tullball
Red Bull og McLaren-sjefene skriker om at det ikke må komme regelendringer midt i sesongen. Men egentlig er jo hele saken bare tull, for dette er ingen regelendring, men en klargjøring av noe som har vært forbudt hele tiden.

Problemet er bare at FIA har ventet alt for lenge med å sette ned foten, og dermed er det de selv som kommer i et dårlig lys. Som vanlig har teamene brukt masse penger på det forbudte området, og det passer selvsagt dårlig å måtte skrote hele greia midt i sesongen.

Og nå kan det altså hende at de får bruke det likevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar