søndag 10. juli 2011

Forandring fryder

Alonso Vettel SilverstoneFernando Alonso vant Englands Grand Prix i dag, med god margin til Red Bulls Sebastian Vettel og Mark Webber. Dette var Ferraris første seier denne sesongen.

Italienerne kunne samtidig feire at det i dag var nøyaktig 60 år siden Ferrari tok sin aller første seier i Formel 1. Også den kom på Silverstone, med argentineren José Froilán González bak rattet.

Litt flaks skal man ha
Selv om Alonso vant en tilsynelatende utklassingsseier, hadde han litt flaks også. Både Vettels dårlige pitstopp og det faktum at Ferrari slapp å bruke de harde Pirellidekkene denne gangen, bidro til at Alonso kunne sikre seieren med klar margin.

Men Vettel har jo også hatt en del flaks innimellom, så det er bare bra at noen andre også får litt hjelp.

Ny kontrakt for Webber?
Forresten så fikk Vettel litt hjelp i dag også, for Mark Webber var i god posisjon til å kjøre forbi ham på de siste rundene, men så kom han visst plutselig på at han ikke hadde skrevet ny kontrakt med Red Bull, og la seg pent inn bak Vettel igjen.

Vi hørte at Red Bulls løpsingeniør ga Webber beskjed over radioen: "Mark, maintain the gap", og dermed ble forbikjøringsforsøket avblåst. Webber hevdet etter løpet at han ikke brydde seg om beskjeden fra teamet, og at han virkelig prøvde å komme seg forbi Vettel. Det er det neppe mange som tror noe på.

Ny kontrakt med Red Bull er nok klar til signering.

McLarens tabbe nr. 1
Underveis i løpet var også Lewis Hamilton en stund med i tetkampen. Etter en meget god start fra P10 kjørte han seg raskt oppover i feltet, og var en stund helt oppe og kjempet om en pallplass. Men McLaren hadde prestert å feilberegne bensinforbruket hans, og Hamilton måtte etter hvert over i sparemodus. Dermed ble han passert av Mark Webber mot slutten, og måtte kjempe en hard fight med Felipe Massa på de siste rundene for å beholde fjerdeplassen.

Snakk om tabbe av McLaren! Første bud i racing må vel være å fylle nok bensin på bilen?

McLarens tabbe nr. 2
Jenson Button lå også an til å blande seg inn i kampen om en pallplass, men ble offer for en ny tabbe fra McLaren-teamet på sitt tredje pitstopp. Mekanikeren på høyre forhjul mistet hjulmutteren, og da han snudde seg for å ta en ny ble dette feiltolket som et klarsignal av «lollipopmannen». Button ble dermed sendt avgårde med løst forhjul, og måtte stoppe i utkjøringen fra pitlane.

I tillegg til at Button måtte bryte løpet, ble McLaren «belønnet» med 5 000 euro i bot av FIA.

Dagens Schumi
Litt lenger ned i feltet fortsatte Michael Schumacher (u)vanen med å dunke inn i konkurrentene. Denne gangen var det Kamui Kobayashi som var den uheldige som fikk en Mercedes inn i diffuseren. Schumacher selv hadde imidlertid hell i uhellet, og kunne bytte til slicks på akkurat rett tidspunkt - samtidig som han fikk ny frontvinge. Selv om han senere måtte inn for en 10 sekunders stop and go-straff, kjørte han inn til en respektabel niendeplass.

Er det forresten noen som har fulgt med på hvor mange frontvinger Schumacher har knust i år?

Bot til Sauber
Kamui Kobayashi kom fra hendelsen med Schumacher med en del skader på bilen, og måtte etter hvert bryte løpet med oljelekkasje. Men før han kom så langt ble han innblandet i et nytt uhell, denne gangen i pitlane. Saubers pitcrew slapp japaneren ut rett foran Maldonados Williams som var på vei inn, og Kobayashi måtte svinge brått tilbake for å unngå kollisjon. Det gikk hardt ut over Force Indias luftslanger, men ellers ble det ingen større skader.

For denne tabben fikk Kobayashi først en 10 sekunders stop and go, og etter løpet fikk Sauber en bot på 20 000 euro.

Vettel har kontroll
Selv om Sebastian Vettel måtte avgi noen poeng i dette løpet, er det fortsatt ingen fare for at han skal tape verdensmesterskapet i år. Så lenge det er forskjellige konkurrenter som vinner, og Vettel stadig blir nummer to, så er det ikke noen stor fare for at han skal miste sammenlagtledelsen.

Mark Webber har nå rykket opp til andreplass på tabellen, men er 80 hele poeng bak Vettel. Alonso på tredjeplass er 92 poeng bak Vettel, mens Hamilton og Button begge er tre poeng bak Alonso igjen.

Hvis det skal bli noen spenning mot slutten av sesongen så må Vettel snart bryte noen løp.

Red Bull vant eksoskrangelen
Det sies at de to mest gjenstridige teamene – Sauber og Ferrari – undertegnet avtalen med FIA om å gå tilbake til de gamle eksossystemene rett før Englands GP startet, og dermed ser det ut for at eksos- og diffuserbråket endelig er over.

Det betyr i så fall at teamene kan møte opp til Tysklands GP om to uker med samme konfigurasjon som de kjørte med i Valencia. Den eneste endringen som står ved lag, er at det fortsatt er forbudt å bytte motormapping mellom kvalifisering og løp.

Red Bull – FIA: 1-0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar