torsdag 21. juli 2011

Det blir stille i pitlane i 2014

pitlaneFIA har publisert en preliminær utgave av de nye tekniske reglene som skal tre i kraft fra 2014, da dagens v-åttere skal erstattes av 1,6-liters v-seksere med turbo. Dokumentet inneholder flere interessante nyheter som ikke har vært kjent tidligere, og som sikkert vil glede noen og irritere andre.

Elektrisk drift i pitlane
Den mest merkbare nyheten i 2014 blir kanskje ikke at motorene vil få en annen lyd enn i dag, men at det kun vil bli tillatt med elektrisk drift i pitlane. Artikkel 5.19 i 2014-reglementet sier nemlig at «Bilen må drives i elektrisk modus (ingen tenning og ingen drivstofftilførsel til motoren) til enhver tid under kjøring i pitlane».

Dette blir sikkert et stort miljøfremskritt for de som oppholder seg  pitlane, men det høres jo fryktelig kjedelig ut. En annen sak er jo at bilene fortsatt vil kjøre i 80-100 km/t i pitlane, så det kan vel lett hende at noen blir påkjørt når bilene ikke gir lyd fra seg. Det neste blir kanskje en sirene som setter igang når bilene kjøres på elektrisitet?

MGUK=KERS
En ny forkortelse vi må lære oss er MGUK, som er det nye navnet på det vi i dag kaller KERS, dvs systemet for gjenvinning av kinetisk energi. I 2014 vil den tillatte effekten fra MGUK dobles, fra dagens 60kW til 120 kW (160 hk). Det betyr at tilleggskraften som blir tilgjengelig ved forbikjøringer absolutt bør merkes.

15 000 rpm
Maksimalt motorturtall er satt til 15 000 omdreininger, til tross for protester både fra Bernie, arrangører og andre. Men det finnes mange som mener det er bare tull å henge seg opp i dette, og som viser til at IndyCar også kjører med turbomatede v-seksere. Selv om de er større i volum så yter de ikke flere hestekrefter, og derfor mener man at lyden de lager ikke er så veldig forskjellig fra det som vil komme fra de nye Formel 1-motorene.

Selvstarter
Fra 2014 blir det slutt på at bilene må startes med en ekstern startenhet. I artikkel 5.18 heter det nemlig at «Det må være mulig for føreren å starte motoren når som helst og uten ekstern bistand når han sitter normalt ved rattet.» Kanskje det blir sjeldnere å se biler som blir stående ute på banen med kvalt motor?

Økt vekt
På grunn av at FIA stadig dytter flere remedier ombord i bilene, så fortsetter vekten på Formel 1-bilene å øke. I artikkel 4.1 for 2014 heter det: «Minimumsvekten av bilen skal ikke være lavere enn 660 kg til enhver tid under arrangementet.» I dag er minimumsvekten 640 kg.

Åtte gir
Førerne får også stadig flere gir å leke seg med. I 2014 er antall gir fastsatt til åtte. (artikkel 9.6.1).

Smalere frontvinge
Til glede for mange sier artikkel 3.4.1 at frontvingen i 2014 ikke kan være bredere enn 1650 mm. Dette er en reduksjon på 150 mm fra dagens 1800 mm. Men det spørs vel om Michael Schumacher holder ut så lenge.

Her kan du laste ned det fullstendige tekniske reglementet for 2014

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar