fredag 15. juli 2011

Cosworth vil bli i Formel 1

I løpet av to år har motorfabrikanten Cosworth mistet to av sine kunder til Renault, først Team Lotus og nylig også Williams. De sitter nå igjen med Virgin og HRT, som kanskje ikke er de sikreste kundene man kan ha.

Det har derfor vært spekulert i at Cosworths gjeninntreden i Formel 1 ville bli kortvarig, og at de kanskje ville slutte å bygge motorer til Formel 1 når V-åtterne forsvinner i 2014.

Tjener penger
Men i et intervju med tyske Auto Motor und Sport sa Cosworth-sjefen, Mark Gallagher, at de ikke har noen planer om å kutte ut Formel 1, og at de absolutt tjener penger på motorene. Gallagher sier at de har sørget for at hver enkelt motorkontrakt dekker sine egne kostnader til utvikling, tilpasning og support, slik at hver enkelt kunde genererer et overskudd for Cosworth.

Åpenhet fra Williams
Ifølge Cosworth-sjefen spilte Williams med helt åpne kort allerede da avtalen ble inngått. Styreformannen i Williams, Adam Parr, hadde sagt fra om at Williams kom til å droppe Cosworth så snart de fikk til en avtale med en av bilfabrikkene. Så det kom altså ikke som noe sjokk da Williams nylig offentliggjorde Renault-avtalen.

V6 er greit
Cosworth-sjefen er klar på at endringen fra firesylindrede motorer til V-seksere i 2014 er en stor fordel for dem. Det ville ikke vært mulig for Cosworth å tjene penger på å utvikle og bygge firesylindrede motorer, og bilfabrikantene hadde regnet ut ville ha kostet rundt en halv milliard å utvikle en slik motor. Utviklingen av V6-motorene er det imidlertid lagt strenge restriksjoner på, noe som gjør det mulig for Cosworth å få igjen kostnadene fra kundene sine.

Garantiavtale
Gallagher kunne også avsløre at de har fått til en avtale med de andre motorprodusentene i Formel 1, Ferrari, Mercedes og Renault, som sikrer at Cosworth alltid vil ha minst to team som kunder. Selv om han innrømmer at tre kunder ville vært ideelt, sier han at de kan leve godt med bare to.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar