lørdag 9. juli 2011

Åpen krangel om nye eksosregler

Horner WhitmarshFra og med Englands GP har FIA som kjent innført nye regler for hvor mye eksos motorene kan levere til diffuseren når førerne ikke gir gass.

Man skulle tro dette var enkelt å gjennomføre, men så viser det seg at FIA har gitt både Renault og Mercedes egne dispensasjoner fra reglene - av hensyn til driftssikkerheten.

Og på gårsdagens pressekonferanse ble det åpen krangel mellom teamsjefene i Red Bull og McLaren om saken, for begge parter mente naturligvis at «de andre» hadde fått en fordel.

Martin Whitmarsh var ikke fornøyd med at FIA hadde sendt ut et teknisk direktiv på fredag morgen, der de tillot de Renaultmotoriserte teamene å bruke 50 prosent eksostrykk under bremsing (istedenfor de opprinnelige 10 prosentene).

Christian Horner forsvarte beslutningen, og sa at Renault måtte får lov til dette av hensyn til driftssikkerheten – blant annet for å kjøle eksosventilene. Horner mente dessuten at det måtte være greit, fordi Mercedes tidligere hadde fått tillatelse til å la bensininnsprøytingen fortsette selv om gassen var av, angivelig for å holde oppe trykket i veivhuset.

Det er ikke over ennå
Krangelen fortsatte lørdag morgen, da FIA bestemte seg for å trekke tilbake dispensasjonen de Renaultmotoriserte teamene tidligere hadde fått, mens teamene med Mercedesmotorer fikk beholde sine dispensasjoner.

Hvordan denne saken ender er ikke godt å vite, men siste ord er neppe sagt. Rett før den tredje fritreningen startet varslet Christian Horner at han vil snakke med FIA’s Charlie Whiting om saken.

Men klokka to starter kvalifiseringen. Da bør FIA ha bestemt seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar