torsdag 23. juni 2011

Vedtatt: Seks sylindre er bedre enn fire

Ferrari-motorEtter et forhandlingsmøte i dag mellom FIA og bilfabrikkene, ble den tidligere vedtatte innføringen av 1,6 liters turbomatede rekkefirere fra 2013 foreslått omgjort og utsatt. Det man nå er blitt enige om er at de neste motorene i Formel 1 skal være turbomatede V6’ere, og at den planlagte overgangen fra dagens 2,4 liters V8-motorer utsettes fra 2013 til 2014.

Fortsatt bare 1,6 liter
Motoren man nå har samlet seg om skal fortsatt ikke ha større volum enn 1,6 liter, og den skal fremdeles ha det samme avanserte energigjenvinningssystemet (ERS) som i det opprinnelige vedtaket. Det er altså kun antall sylindre og fasongen på motoren som er endret, i tillegg til at innføringen skal skje ett år senere.

Kompromissforslaget ble senere på dagen anbefalt godkjent av den såkalte F1-Kommisjonen, som er en gruppe som består av både teamene og andre parter som har interesser i sporten. Det som nå gjenstår er at FIAs World Motor Sport Council også sier ja til løsningen, noe som forventes å skje førstkommende mandag. Og dermed er det som alle trodde var bestemt plutselig blitt ombestemt.

Alle er opptatt av sin syke mor
Avgjørelsen er en kompromissløsning for alle parter. Ferrari, Mercedes og Cosworth var imot de firesylindrede motorene av flere årsaker. Først og fremst mente de at utviklingskostnadene ville blitt svært store, og dessuten er små, firesylindrede motorer ikke spesielt interessante for dem i kommersielle sammenhenger. Renault, som hevdet at de allerede hadde brukt masse penger på utvikling av den nye firesylindrede motoren, truet på sin side med å trekke seg som motorleverandør til Formel 1 dersom FIA gikk bort fra det opprinnelige vedtaket. Men små V6’ere kan de altså leve med, alle sammen.

FIA, med Jean Todt i spissen, har satt hele sin prestisje inn på at Formel 1 skal bli mer «forbrukerorientert» og miljøvennlig, og små, firesylindrede motorer med energigjenvinning er helt klart det mest politisk riktige. Mens Bernie på sin side var mest opptatt av at firesylindrede turbomotorer ikke ville låte like bra som dagens V-åttere. Han var derfor redd for at fansen ville svikte F1 dersom forslaget ikke ble omgjort til motorer med mer «trøkk». Og små V6’ere regnes altså som både miljøvennlige og bråkete nok.

Og så var alle glade og fornøyde – eller?
Det rare er jo at de samme partene var enige om at firesylindrete motorer var riktig vei å gå da det opprinnelige forslaget ble vedtatt for ikke så lenge siden. Men alle har altså nå funnet ut at de kan leve med noe helt annet enn det de helst ønsket seg. Det betyr antagelig at vi har endt opp med noe som ingen egentlig er fornøyd med, og som sannsynligvis er helt feil for alle sammen.

For hvem vet – kanskje er en 1,6 liters V-sekser like umoderne i 2014 som en 2,4 liters V-åtter er i dag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar