tirsdag 14. juni 2011

Nye eksosregler innføres fra Englands GP

blown diffuserFor en måneds tid siden kom FIA med «Teknisk direktiv nr. 15», der de varslet at de ville forby systemene som gjør det mulig å blåse eksosgassen inn i diffuseren når føreren ikke gir gass. Meningen var at forbudet skulle tre i kraft allerede til Spanias GP, men etter påtrykk fra teamene – som mente de måtte få mer tid til å tilpasse seg - ble saken utsatt «inntil videre».

Under Kanadas GP sist helg varslet FIA at forbudet kommer til å bli innført fra Englands GP den 10. juli. De varslet samtidig at et totalforbud mot eksosinnblåsing i diffuseren vil bli innført fra 2012.

Alle har det
Alle teamene har i år systemer som blåser eksosgassene gjennom diffuseren for å øke bilens marktrykk. Det som er spesielt – og som FIA ikke lenger vil tillate - er at motorene også leverer luft til diffuseren selv om føreren ikke gir gass. Dette skjer etter to forskjellige prinsipper – såkalt «kald» eller «varm» innblåsing.

Kald innblåsing
Når føreren slipper gasspedalen går gasspjeldet til full åpning, men drivstofftilførselen kuttes. Motoren går altså på tomgang, men en mengde kald luft trykkes likevel gjennom motoren og inn i diffuseren. Dette gir ca 75 % av fullt eksostrykk til diffuseren. Dette systemet har alle motorfabrikantene hatt det siste året.

Varm innblåsing
Dette er et nytt system, som flere og flere har tatt i bruk i år. Her blir det sprøytet inn bensin som antennes, også når føreren ikke gir gass. Dermed blir eksosen tilført ekstra energi i form av varme, og diffuseren blir mer effektiv og gir enda bedre marktrykk. For å få dette til må tenningen forsinkes slik at bensinen antennes i utblåsingsfasen, og ikke driver hjulene når føreren har gått av gassen.

Tapere og vinnere
Renault er de som er kommet lengst med «varm» innblåsing, men både Ferrari og Mercedes har jobbet hardt for å få teknologien til å fungere. Både Red Bulls designsjef, Adrian Newey, og Renaults teamsjef, Eric Boullier, har uttalt seg kritisk til å innføre nye regler midt i sesongen, men det har ikke gjort særlig inntrykk på FIA.

De eneste som kun bruker «kald» innblåsing nå, er Cosworth, som Williams, Virgin og Hispania kjører med. Men de to Ferrarimotoriserte teamene, Sauber og Toro Rosso, har fortsatt også bare den kalde versjonen. Disse har nok minst å tape på forbudet.

Raskere men dyrere
Tidsforbedringen med disse eksossystemene er mellom et halvt og ett sekund per runde. Men samtidig går bensinforbruket opp med minst 15 %, og motorslitasjen øker kraftig. Dette betyr mer vedlikehold og økte kostnader, noe FIA mener er feil vei å gå.

Regelbrudd
FIA mener også at styrt innblåsing av eksos i diffuseren generelt sett er en teknologi som gjør det mulig for føreren å påvirke bilens aerodynamikk. Dermed faller systemene inn under reglene som sier at bevegelige aerodynamiske anordninger ikke er tillatt.

I det nevnte «Teknisk direktiv nr. 15» krever FIA at det maksimale eksostrykket som blåses inn i diffuseren når føreren slipper gasspedalen, ikke må overstige 10 % av trykket med full gass. Det å blåse eksosen inn i diffuseren er altså fortsatt lov (ut denne sesongen), men elektronikken som gjør dette mulig uten gasspådrag forbys altså fra Englands GP.

Nye regler i 2012
Men til neste år vil eksosutblåsingen bli «normal» igjen, for da vil reglene kreve at eksosrørene skal ende mellom 330 og 350 mm bak bakhjulenes senterlinje, og at de skal befinne seg mellom nedre del av bakvingen og øvre del av diffuseren. Da blir det i praksis umulig å få eksosen inn i diffuseren. (Det står faktisk også spesifisert at eksosrørene skal være runde, og ha en vertikal avslutning.)

Ikke mere spiker
Det sies at de som har vært på et Formel 1-løp tidligere i år, vil komme til å merke en tydelig forskjell etter at forbudet trer i kraft. I dag høres det visstnok ut som om det er en pakke spiker i motoren når føreren slipper gassen, men denne lyden vil nå forsvinne.

Det blir spennende å se om Englands GP blir et vendepunkt for noen av teamene, eller om regelendringen vil slå likt ut for alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar