mandag 13. juni 2011

Flaks og uflaks i et langtrukkent Kanadas GP

Jenson-Button_KanadaFør hvert Formel 1-løp pleier jeg å sette noen kroner på hvem som vinner. Men ettersom jeg alltid satser på en fører som gir høye odds, er det sjelden det blir noen utbetaling. Årets sesong har gitt ekstra dårlig utbytte på grunn av Sebastian Vettels seiersrekke, men så lenge man bare spiller for moro skyld er det jo ikke så farlig.

Gambling
Så da Martin Whitmarsh fortalte at McLaren hadde gamblet på et vått race, var det naturlig for meg å benytte sjansen. Jenson Button til 17:1 virket som et brukbart tilbud, dersom værvarselet stemte. Og jammen gikk gamblingen inn – både for McLaren og meg!

Til tross for en drive through-straff og to kollisjoner – og seks turer gjennom pitlane - kjørte Button seg opp fra sisteplass til seier - i et løp som tilsammen varte i over fire timer.

Racing incidents
Button var etter løpet under etterforskning av dommerne for de to kollisjonene – først med Lewis Hamilton på den syvende runden og så med Fernando Alonso på runde 38. Men etter nøye vurdering kom Emerson Fittipaldi & Co frem til at begge hendelsene var «racing incidents». Helt greit synes jeg.

Er Vettels flaks oppbrukt?
For en gangs skyld gjorde Sebastian Vettel en tabbe, og rotet bort seieren på siste runde da han ble presset av Button. Kan det bety at flaksen Vettel har hatt hittil i år endelig er oppbrukt? (Men en andreplass i Kanadas GP etter å ha snurret er vel egentlig flaks det også, for i Montreal ender jo de fleste tabber i en mur.)

Pysestart
Kanadas GP begynte dårlig, med start bak Safety Car på en lett fuktig bane. Allerede her ble vi snytt for mye moro. Er det førernes fagforening som bestemmer nå for tiden, eller er det kanskje Mercedes som har forlangt å få mer reklametid?

Heltent Hamilton
Så ble det litt racing, og en heltent Lewis Hamilton gjorde (over)ambisiøst forsøk på å komme forbi sin teamkollega. Det endte med at Hamilton kjørte på Button, og dermed var det en McLaren-bil mindre med i løpet. Safety Car måtte ut igjen, og vi fikk nye runder med Mercedes-reklame.

Italiensk værmelding
Etter restarten begynte banen å tørke opp, og Ferrari tok inn Fernando Alonso for Intermediates. Det var dårlig timing, for like etter styrtregnet det, og Alonso måtte inn og legge på regndekk igjen. (Jeg antar at Ferrari nå kommer til å sparke meteorologen sin.)

Rødflagg
Med enda mer regn måtte Safety Car ut igjen, og det ble noen runder i sakte fart. Etter hvert begynte Sebastian Vettel å sutre om at banen var «undriveable», og Charlie Whiting rødflagget løpet etter 25 runder. Triste greier.

Men som de entusiastene vi er, satt vi selvsagt klistret foran skjermen og fulgte med på de mange idiotiske forsøkene på å få vannet av banen, mens vi ventet på at løpet skulle starte igjen. Hva er egentlig vitsen med å fjerne vannet på banen, så lenge det fortsatt høljer ned og ingen restart er planlagt? Bortkastet arbeid.

Restart
Etter to timers pause ble det endelig klart for restart, og nok en gang var det en AMG-Mercedes i ledelsen. Hvor mange runder det ble bak Safety Car denne gangen aner jeg ikke, men da Bernd Mayländer endelig kjørte inn var idealsporet nesten tørt.

Mer Safety Car
Så kolliderte Alonso og Button. Alonso måtte bryte, og Safety Car måtte ut igjen. Button fikk en punktering i sammenstøtet, og måtte inn i depot for femte gang i dag. Akkurat da hadde jeg liten tro på at Button ville vinne dette løpet.

Stigning i programmet
Først etter at Safety Car gikk inn igjen på runde 40 begynte ting virkelig å skje. Michael Schumacher og Mark Webber kjempet en hard kamp om sjetteplassen, mens Felipe Massa forsøkte å komme forbil Kamui Kobayashi, som utrolig nok hadde hatt andreplassen helt siden restarten. Og på runde 51 gikk Mark Webber inn for å få på slicks.

Webbers rundetider fikk mange andre til å gjøre samme dekkvalg, men flere fikk erfare at slicks fungerte dårlig ved siden av idealsporet. Dette førte til mange nestenulykker, og mye karbonfiber på banen. Felipe Massa kolliderte med Narain Karthikeyan, og Nick Heidfeld kjørte på Kobayashi. Vi la også merke til at Jenson Button var på rask vei oppover i feltet, mens Schumacher og Webber nå kjempet om andreplassen.

Enda mer Safety Car
Moroa ble avbrutt på runde 57, da Nick Heidfeld knuste frontvingen sin i hekken på Kobayashis Sauber. Safety Car måtte ut igjen, og da den ga seg var det bare ni runder igjen av løpet. Da trodde nok de fleste at løpet var kjørt, og at Vettel ville vinne.

Men løpet var ikke over
Men Jenson Button fortsatte sin oppkjøring, og fem runder før mål var han forbi både Webber og Schumacher. Rask hoderegning viste at han fortsatt hadde en sjanse til å vinne, selv om Vettel nå satte opp farten. På nest siste runde var Button nært nok til å få bruke DRS’en, og dermed ble Vettel litt stresset. Ute på siste runde gjorde han en tabbe, og Button smatt forbi. Målflagg!

Button vant altså foran Vettel, med Webber på tredjeplass. Schumacher ble nummer fire og Petrov nummer fem. Massa og Kobayashi, som lenge lå nærmest Vettel, ble bare nummer seks og syv.

Et klassisk løp – og tidenes lengste
Jenson Button vant det man må kunne kalle et langtrukkent og kaotisk løp. Men etter tre timers dødtid ble Kanadas GP til slutt både morsomt og spennende. Dessverre var det nok mange som ga opp i pausen, og som derfor ikke fikk med seg moroa.  Synd for dem, for det var den siste delen som gjorde dette til et klassisk løp.

Med en offisiell totaltid på fire timer, fire minutter og trettini sekunder går Kanadas GP 2011 inn i historien som det lengste Formel 1-løp noensinne. Totaltiden inkluderer et rødflagg, vel to timers pause og fem omganger med Safety Car.

Og løpet ble altså ikke avgjort før på den siste runden!

Poengtabellen etter Kanadas GP

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar