tirsdag 21. juni 2011

FIA hasteinnfører nye motorstyringsregler

Som om ikke forbudet mot elektronisk styrt eksosinnblåsing i diffuseren fra og med Englands GP var irriterende nok for enkelte team, har FIA nå gått enda ett skritt lenger i kampen for å få kontroll over bruken av smart motorelektronikk i Formel 1.

Teknisk delegat hos FIA, Charlie Whiting, har nå varslet teamene om at det allerede fra Europas GP i Valencia blir forbudt å endre innstillingene på motorelektronikken mellom kvalifisering og løp. Dette skal hindre at teamene kan bruke en ekstrem motormapping i kvalifiseringen – en innstilling som for eksempel produserer mer eksos til diffuseren - for så å justere ned til en sikrere «normalinnstilling» til løpet.

Det nye direktivet betyr at innstillingene som er brukt i kvalifiseringen også må brukes i løpet. Det vil fortsatt være mulig å gjøre endringer ved det første pitstoppet, men med dagens ultrakorte pitstopp vil det neppe være lønnsomt å bruke tid på koble en PC til bilen for å gjøre slike endringer.

Hva nå, Red Bull?
Red Bull regnes som ledende på dette området, og mange tror at de bruker ganske ekstreme motorinnstillinger for å oppnå ekstra ytelse på en enkelt runde. Dette kan i så fall være en av grunnene til at de er så overlegne i kvalifiseringen, uten at de er like overlegne i løpene.

Regelendringen vil nok derfor bli sett på som enda et forsøk på å få bukt med Red Bulls dominans. Det er nesten så man kan begynne å lure på om det er FIA selv som står bak endringene, eller om det er andre krefter som har presset på. (Jeg nevner ikke navn…)

Men hva gjør FIA hvis Sebastian Vettel er like overlegen på kvalifiseringen i Valencia som han har vært tidligere i år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar