søndag 19. juni 2011

Enighet om eksosen for 2012

Ferrari F300FIA har som kjent bestemt at det fra og med Englands GP på Silverstone skal være forbudt å blåse eksosen inn i diffuseren når motoren ikke har gasspådrag. Dette ble fastslått overfor teamene i et møte i den såkalte «Technical Working Group» sist torsdag.

På samme møte ble det også – etter ønske fra teamene - besluttet at Formel 1 skal gå tilbake til den «gamle» typen eksosutslipp fra neste sesong. Med det menes at eksosrørene fra 2012 igjen skal komme ut på toppen av sidepodsene, i det man kaller «periskop-prinsippet».

Før møtet i TWG hadde FIA signalisert at de ville at eksosrørene skulle ende bak bakhjulene, og dermed også i bakkant av diffuseren, men teamene ønsket altså å sende eksosen ut oppå sidepodsene isteden.

Ikke mer eksos i diffuseren
FIAs hovedmål var å bli kvitt teamenes muligheter til å bruke eksosen til å øke bilenes marktrykk, og beslutningen om periskop-eksos gjør at teamene ikke engang behøver å vurdere å bruke ressurser på å utvikle nye, avanserte eksossystemer for å forsøke å få eksosen inn i diffuseren. Det er ganske enkelt ikke mulig å få det til. Periskop-løsningen er også mye mer nøytral i forhold til aerodynamikken enn andre løsninger.

Beslutningen er også en stor fordel for motorleverandørene, for dersom FIAs forslag hadde blitt stående ville de blitt nødt til å justere inn motorene helt på nytt, for å få dem til å fungere maksimalt med ekstra lange utblåsingsrør.

Ferrari først ute
Periskop-løsningen er den samme som ble brukt av alle Formel 1-teamene mellom 2002 og 2010. Ferrari begynte med periskop-eksos allerede i 1998, fordi datidens tradisjonelle løsning med «raka rør» ikke passet til deres nye 90-graders V10. Også den gangen var det vanlig å blåse ut eksosen lavt og inn i diffuseren, men Ferrari fikk det ikke til å fungere slik de ønsket da de byttet fra V12 til V10. Dermed ble periskopene utviklet, og etter hvert kom de andre teamene etter.

McLaren var det siste teamet som gikk bort fra å blåse eksosen gjennom diffuseren. I 2002 gikk også de – noe motvillig - over til periskoper. Og gjett hvem som var sjefsdesigner hos McLaren da? Jo, Adrian Newey, mannen som «gjenoppfant» den eksosblåste diffuseren i 2010, med Red Bulls RB6. Nå må han altså enda en gang droppe løsningen han har mest tro på.

Bildet viser periskop-eksosen på en Ferrari F300 fra 1998

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar