torsdag 9. juni 2011

Dekk og DRS-soner i Kanadas GP

Circuit Gilles VilleneuveSoft og supersoft igjen
Pirelli kommer til Kanadas GP med de samme dekkblandingene som ble brukt i Monaco, altså soft (gul) og supersoft (rød), men de forventer at slitasjen i Montreal vil bli en helt annen enn i Monaco.

Circuit Gilles Villeneuve i Montreal er mye raskere enn Monaco, og har også noen svært harde innbremsinger. Dessuten er asfalten på banen av svært varierende kvalitet og gir ganske dårlig feste. Kanadas GP har derfor alltid vært et løp med stor dekkslitasje, og i fjor registrerte Bridgestone 2,5 stopp i gjennomsnitt per bil.

Pirellis ingeniører regner derfor ikke med at vi vil få se noen som bare gjør ett stopp i helgas løp. Men som jeg tidligere har sagt: Ikke hør på Pirelli! De har stort sett bommet med sine forhåndstips i hele år.

Delt DRS-sone
FIA fortsetter sin «prøve og feile-metode» for å finne ut hvordan den bevegelige vingen kan brukes, og i Montreal vil vi for første gang få to DRS-soner.

Egentlig er det bare én sone som er delt i to av sjikanen i sving 12. Førerne vil kunne aktivere vingen to ganger i løpet av kort tid, men det blir bare ett deteksjonspunkt.

Deteksjonssonen vil bli plassert rett etter hårnålen (sving 10), og vingen kan aktiveres allerede fra utgangen av sving 11. Ved innbremsingen til sjikanen (sving 12) vil vingen lukke seg automatisk, og så kan førerne reaktivere vingen igjen i utgangen av sving 12. Etter det kan vingen holdes åpen over start/mållinja og ned mot sving 1. Se banetegning

Det vil i praksis si at selv om en fører har kjørt forbi en annen bil allerede i den første sonen - før sjikanen - kan han fortsette med åpen vinge i den neste sonen også, og skaffe seg et enda større forsprang. Enda mere «dirty tricks» altså.

Så får vi se om det blir Pirelli eller DRS som blir avgjørende denne gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar