tirsdag 28. juni 2011

Audi får skylden for motortullet

Adrian NeweyRed Bulls tekniske guru, Adrian Newey, har fortalt til espnf1.com at det var Audi som var hovedårsaken til at Formel 1 holdt på å ende opp med firesylndrede motorer fra 2013.

I desember i fjor vedtok FIA’s World Motor Sport Council at Formel 1 skulle gå over til 1,6 liters firesylindrede turbomotorer fra 2013, men som kjent ble denne beslutningen i forrige uke brått omgjort til V-seksere fra 2014.

Først sa Audi ja
Newey sa til ESPN at grunnen til at den såkalte «Engine Working Group» først foreslo en firesylindret turbomotor, var at Audi hadde sagt at de ville bli med i Formel 1 dersom en slik motor ble innført. En ny bilfabrikk i F1 ble ansett som så viktig at alle stemte for denne motoren for at Audi skulle bli med.

Men så sa de nei
«Men så ombestemte Audi seg, og sa at de ikke var interessert i Formel 1 likevel, så der satt vi med en firesylindret turbomotor vi egentlig ikke ønsket», sa Newey. Og dermed skjønner man bedre hvorfor det var så viktig å få omgjort beslutningen i all hast.

Falsk satsing på miljøet 
Dette betyr jo sannsyligvis også at alt snakket fra Jean Todt om viktigheten av en «grønn satsing», med 35 prosent mindre bensinforbruk og tilpasning til nye miljøkrav, egentlig bare var et spill for galleriet. Bak alle de fine ordene lå egentlig et desperat behov for å tilpasse seg Audis krav.

Jeg for min del synes at hvis firesylindrede motorer var prisen vi skulle betale for å få Audi med i Formel 1, var det like greit at de ombestemte seg. Bedre med ordentlig lyd, enn enda flere biler med gressklippermotor.

V6 er bedre
Newey sa også til ESPN at en V6 er en mye mer praktisk løsning på grunn av dimensjonene. «Fra et ingeniørsynspunkt er en firesylindret motor ikke enkel å installere. I praksis må man bygge en ramme rundt den, fordi den ikke kan være et bærende element. En V6 racingmotor er en mye enklere motor å bygge bilen rundt, og det blir altså en realitet fra 2014», sa Newey.

Kanskje øker turtallet også
I det opprinnelige vedtaket om firesylindrede motorer var turtallet satt til maks 12 000, men Newey sa til ESPN at det var mulig at dette ville bli økt, for å unngå at motorene skulle låte for puslete. «Turtallet er forsatt et diskusjonstema, men det kan se ut for at det vil bli et sted mellom 14 000 og 16 000», sa Newey.

Formel 1 er tilsynelatende på rett vei igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar